Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnkanon
Hei alle sammen.

Har en volvo s60 2,4T 2001 modell og har tenke å vinter lagre den når snøen kommer, (i garage) er det noe jeg må gjøre.

koble av batteriet (minus polen)?,
av Pebben
Skall den stå still hela tiden så bör du palla upp den så att inte hjulen belastas hela tiden. Däcken kommer inte att vara runda till våren.
av Addekarlsson
Som Pebben säger, palla upp bilen så inte däck/fälgar blir ovala av att stå länge.
Sen skulle jag föredra att koppla in en liten Ctek underhållsladdare, som sköter sig själv hela vintern, och låta batteriet vara inkopplat.
Mekonomen vet jag säljer Ctek, för jag köpte min hos dom.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av MartinS
Koppla ur batteriet, och ett par gånger under vinterhalvåret.
Sätt i en torrboll om det inte är riktigt varmt i garaget.
Byt olja INNAN du ställer av den.
Du behöver inte palla upp den, men däremot skall du ha ordentligt med luft i däcken, 3.5bar blir nog fint. Eventuell platta på däcket till sommaren rätar ut sig efter någon mils körning.
Se till att bromsskivorna inte har "tvättrost" på sig, mao kör inte in direkt i garaget efter tvätten.

Hur det är med AC:n vet jag inte riktigt, men det skadar nog inte att starta bilen så ac'n får jobba lite någon gång under halvåret. Nackdelen är ju att kondens säkert skapas i avgassystemet, men det får man nog leva med.

/Martin

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]