Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Drog runt på en husvagn i somras för första gången med min 240 kombi -88b. Normalt sett med mestadels landsvägskörning så drar den ca 0,9l/milen. Men med husvagnen efter så drog den ca 1,7l/milen! Och detta trots att jag körde lugnt och mestadels höll ca 80-90km/tim.

Är det normalt?

Husvagnen är från -78 men så mycket kan väl inte vindmotståndet ha ändrats på husvagnar sen dess. Kände på bromstrummorna på husvagnen och de kändes lite ljumna men inte heta. Inte då i alla fall. Körde oftast på 5ans växel.
Skulle prova att ligga på 4 an och se vad den drar då.

Tung last efter och hög växel kan göra att man får gasa väldigt mycket för att hålla farten med lågt vacum som följd vilket ibland kan göra att förbrukningen stiger jämfört med att trycka lättare på gasen men med högre motorvarv.

Testa och se vad din bil gillar

Själv brukar jag växla ner när jag känner att bilen inte svarar nämnvärt mer med tung last efter och sen hålla lättare på gasen.

Lycka till rapportera gärna vad resultatet blev

Mvh
Andis
Okej. Tack för tipsen. Skönt att höra att det inte är alltför onormalt med den förbrukningen. Synd för plånboken bara. Nu är ju husvagnssäsongen över men till nästa år får jag prova. Antar att köra 80 på fyran motsvarar att köra 100 på femman med avseende på gasen.
Jag tycker inte det är normalt.

Min 265:a var jag på husvagnssemester med, den drog då i snitt runt 1,35l/mil, med biltransport (drygt 1900kg) så drog den runt 1,25-1,3l/mil, husvagnen vägde 1200kg. Körde aldrig på overdriven, enbart på fyran, just för att den ju drar bättre då och därmed drar mindre bränsle än att ligga o plåga på overdrive/femman.

Nu var ju det mekanisk insprutning. Med 944:an jag har nu som har samma insprutning som du så vet jag inte vad den drar med husvagn, men i helgen drog jag lite bilar, den snittade då på bra precis 1 liter milen (hälften med tom släpvagn, 400kg och andra hälften med en 145 Express på, hög och vägde 1470kg, totalt 1870kg alltså). Ska tro den hamnar på runt 1,15 liter milen om jag skulle ha dragit med last hela tiden, så med husvang kanske 1,3l/mil.

Dom flesta bensinbilar bukar gå bäst när motorn går på runt 2500-3000rpm då man drar nånting.

Sen, bromstrummorna på husvagnen ska inte kännas ljumma, dom ska vara kalla om du inte bromsat kraftigt precis då. Är dom ljumma ligger dom på lite.
Kanske en varvräknare skulle vara ett bra instrument vid husvagnskörning? Det hjälper nog lite.
I min ungdom körde jag lastbil, grusbil. Då var det ofta samma körväg flera gånger om dagen. Den var backig på sina ställen. Då utnyttjade man varvräknaren för att växla ner i exakt rätt tid så att motorn mötte upp med rätt kraft på rätt fart. Och det stämde förvånansvärt bra för att inte tappa farten och dragkraften i motluten.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]