Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2565
Jag har föravsikt att köpa en Volvo V70 bensinare första genaretionen.
Vi har husvagn så jag vill ha en modell med bra vridmoment men ej med onödigt
mång hästkrafter.
Min fråga är, vilken motor passar bäst i min beskrivning ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vill du ha bra vridmoment så är nog diesel det bästa men om du bara är intresserad av bensinare så bör väl en 5-cylindrig vara OK. Välj helst en bil med manuell låda om du skall dra husvagn.

Mvh GK
av Kena
Min erfarenhet av husvagnsdragning med vår V70 Glt -00a och någonstans mellan 500-1000mil varav 2 resor till södra Sverige alltså passerat höga kusten minst 2ggr. Husvagnen är en boggievagn på ca1400 kg. Kör jag 80km/h ligger motorvarven på ca 2000 och man får växla ned till 4:an ideligen samt att bensinförbrukningen ligger på ca 1,4L/mil. Håller man istället 90km/h ligger motorvarven lite högre och man kan glida på 5an för det mesta samt att bilen då drog 1,2L/mil istället. Skulle jag vara du(beroende på hur tung vagn du ska dra och hur mycket) skulle jag se på hela året hur du använder bilen, man måste ju se på helheten när man väljer bil. Viktigt ivf om man vill att det ska gå lite soppa när man drar tungt är att pumpa däcken max enl. däcktillverkaren både på bil och på husvagnen samt av någon konstig anledning så kör man snålare om man använder cruisen så mycket det bara går och att inte ta fart före uppförsbackar utan att använda växellådan i backen stället.
av 2565
Är det någon årgång eller motoralternativ av första generationen V70 som har haft "problem" ?
av Kena
2565 skrev:Är det någon årgång eller motoralternativ av första generationen V70 som har haft "problem" ?
Det "största" problemet är väl isf. gasspjället, finns att läsa om lite här och var. Jag har haft min från 7000 mil till nu 18000 mil och har klarat mej än så länge med bara rengörning av spjället. En enkel operation som tar 10 min om man inte har turbo. Annars bara service som jag för det mesta gjort själv. Det som jag bytt på bilen (som inte ingår i service) är i stort sett styrleder, handbromsbackar bromsskivor fram och lambdasond.
av Volvoolsson
Behöver du bra vrid så är väl dieseln ett bra alternativ? Har hört efter lite med några insatta om första generationens V70-Diesel. Det dom säger är att den lilla dieselmotorn är en riktig skitmotor! Lät som att det var Audi som tillverkade den :???: Däremot stora turbodieseln pratas det gott om :) Volvos egen motor :wink:
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]