Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har haft det klassiska problemet med att handbromsarmen inte går tillbaka på bromsoket högerbak på min V40 -97.
Jag köpte ett nytt bromsok på biltema.
Bytte oket men behöll de gamla, något slitna beläggen. Nu verkar det som att handbromsarmen går tillbaka som den ska.
Men bromsen ligger mot mer än vad den gjorde tidigare vilket innebar en varmare skiva på höger sida än på vänster sida.

Jag har lossat på handbromsvajern i kupén så det kan inte vara där problemet ligger.
Då är den stora frågan om problemet kan bero på att jag har kvar de något slitna beläggen. Eller om det kan bero på att skivan är något skev. Eller om det beror på att det nya bromsoket är defekt?

Eftersom bromsen inte låg emot med det gamla bromsoket om man tryckte tillbaka handbromsarmen manuellt tycker jag att det tyder på att det nya oket är defekt, men det känns ju lite märkligt. Jag har inte smort och rengjort befintliga glidpinnar, kan det vara problemet?

What to do?

/Fredrik - Glad amatör.
Tack för tips!
Men som #27 skrev så finns där ingen inställningsskruv.

Jag bestämde mig för att köpa nya belägg eftersom de gamla var nästan slut.
Problemet löste sig när jag satte dit de nya beläggen, problemet var att jag hade missat att rengöra "skenan" som oken ligger i från rost. Så jag gick loss med en cirkulär stålborste fäst på skruvdragaren. Nu glider beläggen tillbaka som de ska.

Nytt problem har uppstått dock, jag tänkte vara en god mekaniker och passade på att byta beläggen på båda sidor. När jag skruvade in kolven, med avsett verktyg, på andra sidan så sprack gummidamasken eftersom den var sliten och uttorkad. Uttrycket "If it ain't broke, don't fix it" känns väldigt passande.

Hur länge kan man köra med en sprucken bromsokskolvsdamask? Går det att köpa en lös damask och renovera oket?
Eller bör jag krypa till korset och köpa ett nytt bromsok på biltema för 699:-?

Tack för all hjälp.

/Fredrik

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]