Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tobberebel
Tjena alla volvofolk igen ;)

Nu har min bil börjat bete sig illa igen ;/ när jag ska starta kall motor. Jag startar en gång den hostar och dör, 2:a gången likadant, 3:e gången går den igång med mycket gas, samt fläktremmen tjuter.. vad kan det vara för fel? har beställt nya tändstift, kablar och fördelarlock.. någon som haft samma/liknande problem

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Går den bra när den blivit varm så kan det vara systemets tempsensor som sitter under treans insug. Att fläktremmen tjuter beror troligen på en dåig fläktrem eller att den är dåligt spänd.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
gnestakalle skrev:Går den bra när den blivit varm så kan det vara systemets tempsensor som sitter under treans insug. Att fläktremmen tjuter beror troligen på en dåig fläktrem eller att den är dåligt spänd.

Mvh GK
ja oftast går den bra varm, men ibland är det precis som att den inte får tillräckligt med soppa, har bytt bränslepump och bränslefilter... ok ska kolla det med å byta den när ja ändå är där och skruvar ;) men varför tjuter den bara vid kallstart? annars tjuter den ingenting :?: det är för mig lite konstigt, om den skulle vara slö skulle den ju tjuta hela tiden? eller ja kanske har fel? :???:

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du gör en kallstart så tär det som mest på batteriet vilket då skall kompenseras med laddningsström från generatorn vilket gör att generatorn skapar mer motstånd. Det är typiskt att remmen kan slira just under dom omständigheterna om remmen börjar bli dålig eller att den är för lite spänd.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
StefanT5 skrev:Vänta till vintern ska du se när det är kallt ute då kommer det skrika mer i remmen.
När remmen är kall får den mindre fäste med än varm.
Ska man byta dom eller är det bara och köra tillls dom går av? ja tycker dom ser fina ut så ja vet inte om dom behövs bytas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ser dom bra ut så kolla bara spänningen av remmarna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StefanT5
Så länge de inte är torra och sprickor finns så kör med dom men spänn dom.
Om du vill får du köra tills dom går av men alla vet ju när det kommer hända, de går av under sämsta tänkbara tillfälle med följd av att du tappar laddning och kylning.
Bäst är att hålla dom friska och slippa ett onödigt stopp.
Byter hellre remmar i garaget hemma när ja lyssnar på radion och mår gott än efter E18 när alla ska hem.
Användarvisningsbild
av tobberebel
StefanT5 skrev:Så länge de inte är torra och sprickor finns så kör med dom men spänn dom.
Om du vill får du köra tills dom går av men alla vet ju när det kommer hända, de går av under sämsta tänkbara tillfälle med följd av att du tappar laddning och kylning.
Bäst är att hålla dom friska och slippa ett onödigt stopp.
Byter hellre remmar i garaget hemma när ja lyssnar på radion och mår gott än efter E18 när alla ska hem.
Har köpt ett par remmar nu som ja ska byta =) mina gamla var rätt torra... haha a precis :D
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]