- tor 11 aug 2011, 00:25
matzen10 skrev:Kanske Ilesrof har pejl på sådana här grejer?? P.M:ar han med länk till trådenJag tackar för förtroendet men detta är inte riktigt mitt området. Fast en grej bara... man behöver inte ha en PC påslagen i sommarstugan. De flesta PC har stöd för "Wake on LAN", Det innebär att man kan fjärrstarta dem via nätverket. Dessvärre vet jag inte hur man sköter detta i praktiken. Man måste nog ha någon styr-konsol eller nått i den stilen. Kanske finns inbyggt i Windows Server?.
/M10
EDIT: Hittar inte Ilesrof i anv.listan. Finns han inte kvar?
Har dock inte kollat om det finns webbaserat program oxå.Hm... det borde förutsätta att enheten har någon form av webbserver inbyggd. Det behöver i och för sig inte vara så avancerat. Jag läste att någon hade hackat en Märklin Central Station (styrenhet för modelltåg) och gjort den till en webbserver,
Kan man via rörelsedetektorer få en bild maila/sms'ad om något går/rör sig utanför dörren?Det där borde vara rätt enkelt att lösa. Vi hade en sådan lösning på ett ställe där jag jobbade. Vi hade IT-utrusting i några skrubbar och plötsligt en dag hade någon snott alla 256 MB-minnena ur datorerna som stod där. Vi riggade en webbkamera som vi kopplade till en PC som stod bland alla andra datorer där inne. Det var bara det att den filmade. Kameran gick på rörelse. I "Schemaläggaren" ställde vi in så att en BAT-fil kördes varannan minut. BAT-filen drog igång ett kopieringsjobb som skickade över filmerna till servern. På så vis blev vi inte av med filerna även om någon skulle upptäcka datorn och sno den i hopp om att filmerna bara låg där. Nu kanske man inte har en server hemma som filerna kan lagras på, men man skulle kunna lägga dem i till exempel DropBox, Då kan man smidigt kolla från vilken dator man vill, eller mobilen för den delen. Detta förutsätter naturligtvis att datorn med kameran har internetanslutning, men det borde vara standard idag. Man behöver ingen märkvärdig dator för att köra detta. Vill man sedan fjärrstyra den kan man göra det via programmet LogMeIn, bara för att ta ett exempel,
"I didn't hear the question but the answer is aliens"