Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2,5T man motorväg 1,75
T4 man motorväg 1,63

Notera att 2,5T är spärrad vid 210, inte T4... vid normalkörning skiljer det mer i förbrukning men T4 är verkligen inte snål om man kör i 200+..
PH
En tvåtimmars resa med stark blåst och ibland kraftigt regn, med XC70 D5 AWD och en Tabbert 560 2,5 bakom, där resan dessutom började med att släpa ut husvagnen från en leråker där vanliga bilar inte drog sig själva, långt mindre en husvagn, gav ett snitt enligt färddatorn på 1,46 l/mil.

Det är det gruvligaste jag sett sen jag köpte dieselmaskin.
apersson850 skrev:En tvåtimmars resa med stark blåst och ibland kraftigt regn, med XC70 D5 AWD och en Tabbert 560 2,5 bakom, där resan dessutom började med att släpa ut husvagnen från en leråker där vanliga bilar inte drog sig själva, långt mindre en husvagn, gav ett snitt enligt färddatorn på 1,46 l/mil.

Det är det gruvligaste jag sett sen jag köpte dieselmaskin.
Wow, jag asade ju runt på en tung Kabe Boogie vagn på semestern och hela kalaset slutade på 0.97l/m uppmätt vid pumpen (något lägre på färddatorn), körde du fort/hårt eftersom du lyckades med 50% mer? Det enda jag gjorde var att jag försökte hålla mig under 90 km/h. Du har ju i.o.f.s automat men du har ju en MY12 och den ska ju vara grymt mycket snålare än min MY10 enligt volvospecen. (Låste automaten på 6:an hela tiden). Jag behövde ju också baxa vagn en del på uppställningsplaterna så det borde ju inte vara så stor skillnad.
Nja, körde väl 85 km/h där det gick. Fast vädret var så eländigt att tidvis gick det i 60 km/h på motorvägen (E6/E20). Körde på farthållare där det gick, men det vräkte ner så ihärdigt att tidvis gick farthållaren inte att använda. Jag har adaptiv farthållare, och det regnade så mycket att radarn inte klarade av att urskilja bilarna framför oss. Det gjorde inte jag heller, så den må vara förlåten för det.
Flera centimeter vatten stående på vägen gjorde förstås också att det gick tungt att köra.

I början var det joxande där vi stod, kopplande och terrängläge (HDC) för att alls komma ut på vägen. Väl där gick det i gåtakt bland alla andra bilar, vagnar, bärgande traktorer, promenerande orienterare, hundar, fastkörda bussar och gud vet allt. Den första biten gick alltså mest på på ettan eller tvåan, sex liter per mil, ungefär.
Sen gick det ju från kusten i uppförsbackarna mot Småland, när vi var ute på vägen.

Men när jag kan hålla farten och det inte är för våldsamma uppförsbackar ligger lådan kvar i sexans växel på eget bevåg, om man kör i läge D.

Men den här resan var den värsta jag sett med god marginal. Annars ligger jag flera deciliter under, fast under litern har jag inte kört med husvagnen. Den här vagnen går rätt tungt att dra. Min 850 vill gärna ha 1,7-1,8 liter/mil med vagnen efter, om det är besvärliga förhållanden, eller i alla fall en och en halv liter, om det går lätt.
apersson850 skrev:Flera centimeter vatten stående på vägen gjorde förstås också att det gick tungt att köra.
Japp, det går riktigt ordenligt trögt då har jag märkt och det går åt mycket bränsle.

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]