Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj. Jag har en V70 -99 som ganska plötsligt har börjat rycka när man kör, det är som att den misständer eller som att man har taskigt med soppa. Känns som det antingen har med tändningen eller bränsletillförseln. Det är nya stift i den så det bör inte vara det. Hur bör man gå tillväga för att felsöka? Eller ska jag helt enkelt börja byta saker och se när det löser sig? Tänkte väl ordningen bränslefilter, tändkablar, tändspolar, bränslepump.
Ryckandet är som värst om man kör på tvåan i ca 3000 varv och uppåt då det kan bli gnaska kraftiga ryck med 2-15 sekunders mellanrum ojämnt distribuerat. Rycker även när man kör motorväg på femman men inte så farligt. Jag har försökt se om det blir värre när den behöver mer bensin men det verkar det inte vara kopplat till det direkt.
Vissa gånger när jag är ute och kör är det värre, andra gånger nästan inga problem alls.

Jag tror det sitter en ganska taskigt batteri i men det borde väl inte påverka?

Nån som har några tips?
Senast redigerad av 1 303, redigerad totalt 0 gånger.
Vacumslangar kollar du med startgas och har du anledning att tro att du har dåligt batteri så skall du definitivt byta ut det.Gör ren Luftmassemätaren (LMM) är den skitig så får du denna symtom. sök på forumet efter rengörnings tipps
Att det märks mindre på 5:an beror på att bilen inte orkar bocka sig lika mycket
Testade nu att göra ren LMM:n men det gjorde ingen skillnad. Läste att man kunde koppla ur den för att se om det blir skillnad men då stänger motorn av sig direkt så det verkar inte funka på den här modellen.

MEN när jag var ute och provkörde efter att jag gjort rent LMM:n så märkte jag nåt nytt, har inte märkt det tidigare för att det aldrig är tyst i bilen. Precis innan det rycker till så slår ett relä till fram i bilen och sedan surrar (låter nästan som när man tar ett andetag) bak i bilen. Har för mig att bränslepumpen sitter bak så det känns ju troligt att det skulle vara nåt med den. Bör jag byta bränslefilter och om inte det funkar så byter jag bränslepump? Antar att det är svårt att felsöka just det?
303 skrev:Testade nu att göra ren LMM:n men det gjorde ingen skillnad. Läste att man kunde koppla ur den för att se om det blir skillnad men då stänger motorn av sig direkt så det verkar inte funka på den här modellen.

MEN när jag var ute och provkörde efter att jag gjort rent LMM:n så märkte jag nåt nytt, har inte märkt det tidigare för att det aldrig är tyst i bilen. Precis innan det rycker till så slår ett relä till fram i bilen och sedan surrar (låter nästan som när man tar ett andetag) bak i bilen. Har för mig att bränslepumpen sitter bak så det känns ju troligt att det skulle vara nåt med den. Bör jag byta bränslefilter och om inte det funkar så byter jag bränslepump? Antar att det är svårt att felsöka just det?
Kan det vara bränslereläet Du hörde, kända som felkälla.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se