Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Vet att det är en säkerhetsfråga och naturligtvis jättebra att den finns.

Dock är det så att på 850n jag har köpt är framsätet ganska skadat i sidan och skinnet är liksom som ett öppet sår.

Jag är väldigt orolig att detta skulle kunna orsaka att krockkudden av misstag löses ut.

Då jag lider av kraftig tinnitus och ljudkänslighet skulle en "falsk" utlösning av krockkudden vara förödande för mig.

Finns det något man kan "disconnecta" den?
av rd350
Krockkudden i stolen går ej att avaktivera, i så fall måste den plockas bort helt. "Tändaren" som aktiverar kudden sitter innanför facket på sidan på stolen.
av hullan
Okej, och det är ett jäkla jobb att plocka bort kudden eller? Kan Volvo göra det? Vad ska de isf ha? Kan typ en mekonomenverkstad göra det också eller bara Volvo som får?

Hur vanligt är det förresten med "falska" utlösningar?
av hullan
Har också läst att där finns någon säkringsmojäng på sidan av stolen men det är kanske Inge. Permanent lösning utan bara en tillfällig grej?
Användarvisningsbild
av Alfredo
hullan skrev:Har också läst att där finns någon säkringsmojäng på sidan av stolen men det är kanske Inge. Permanent lösning utan bara en tillfällig grej?
Den ska man sätta dit när det görs något arbete med stolen.
av semmelman
Alltså jag fick byta en liknande kudde i stolen eller stolpen i våras skrev jag just i en annan tråd och de sa, om jag minns rätt, att så länge det var fel på den eller om den kopplades ur så skulle det sabba hela kretsen och sätta alla kuddar ur funktion, så sa de. Så jag kände mig ju tvungen att laga den då, hade jag inte gjort det och krockat, eller nån annan krockat, hade jag inte kunnat leva med mig själv.
av *pettson*
semmelman skrev:Alltså jag fick byta en liknande kudde i stolen eller stolpen i våras skrev jag just i en annan tråd och de sa, om jag minns rätt, att så länge det var fel på den eller om den kopplades ur så skulle det sabba hela kretsen och sätta alla kuddar ur funktion, så sa de. Så jag kände mig ju tvungen att laga den då, hade jag inte gjort det och krockat, eller nån annan krockat, hade jag inte kunnat leva med mig själv.
Om vi pratar om 850s så är inte ens kudden inkopplad i kretsen med dom andra. 850s sips är mekanisk tändning på.
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]