Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis köpt en V70 2.4D, 2009, 163hk, automat och jag är lite besviken vad gäller bränsleförbrukningen. Den drar 0,7 landvägskörning och ännu mer vid blandad och stadskörning. Min tidigare V70, D5, automat, 2005, 163hk drog lätt decilitern mindre! OK att nya V70 är en större och tyngre bil men det är ändå några år mellan dessa bilar och då borde Volvo blivit bättre på att göra bränslesnåla motorer. Är det fler som upplever denna motorn som törstig?

Jag funderar även på att "trimma" upp den till 205hk med polestar då den är klart slöare än min gamla D5:a. Polestar lovar att bränsleförbrukningen blir oförändrad efter detta. Stämmer detta ni som har gjort detta och blir det stor skillnad på prestandan?
volvoiten81 skrev:Jag har precis köpt en V70 2.4D, 2009, 163hk, automat och jag är lite besviken vad gäller bränsleförbrukningen. Den drar 0,7 landvägskörning och ännu mer vid blandad och stadskörning. Min tidigare V70, D5, automat, 2005, 163hk drog lätt decilitern mindre! OK att nya V70 är en större och tyngre bil men det är ändå några år mellan dessa bilar och då borde Volvo blivit bättre på att göra bränslesnåla motorer. Är det fler som upplever denna motorn som törstig?

Jag funderar även på att "trimma" upp den till 205hk med polestar då den är klart slöare än min gamla D5:a. Polestar lovar att bränsleförbrukningen blir oförändrad efter detta. Stämmer detta ni som har gjort detta och blir det stor skillnad på prestandan?
Har en myo8 med aut och polestar och ja den går bättre men nu är ju växellådan som den är. Men det man märker efter optimering är att den går lite längre ner i varv på växlarna. Men sen har den ju förmågan att växla ner och slira när man trycker på gasen (skulle behövas en vettig uppdatering).
Bränsle förbrukningen går ner något körde 90 mil i sommras på landsväg och landade på 0,65 är helt ok tycker jag.
Bänd av plastkåpan på motorn och kolla om länkarmen till virvelspjället har gått sönder (obs: försök inte trycka fast den igen utan köp reparationssats för en femtiolapp på Volvo).
Worst case är att Volvo får fixa den för 3-6,000 kr - härligt med kvalitetsplast.

Kan f.ö bara rekommendera Polestars effektoptimering, har en 2.4D -07:a aut och blev helnöjd, är dock en smula missnöjd med ökad däckförbrukning :twisted:

Titta även i: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=36377

Bild
V70II har högre luftmotstånd än V70N, finns spaltmeter med jämförelser mellan dessa två karosser i forumet..
Dom nya motorerna Är effektivare, men som du själv säger, V70II är tyngre och har högre luftmotstånd, sen att automaten som fanns 2009 är rena dyngan till en dieselmotor (växlar sent, växlar ner för tidigt och slirar bort massor med effekt) gör inte saken bättre..

Dina siffror får anses som helt normala för bilen i fråga anser jag.
volvoiten81 skrev:Jag funderar även på att "trimma" upp den till 205hk med polestar då den är klart slöare än min gamla D5:a. Polestar
Där har du svaret. Jag har "gasat" med V70N D5 185 hk mot V70II D5 185 hk. Trots samma motoreffekt så har V70II inte en sportmössa i vare sig acc eller toppfart mot en V70N beroende på högre vikt, storlek och luftmotstånd.

Polaren har uppdaterat med polestar och bilen blev duktigt mycket snabbare nu, som en raket mot innan, mera "bang for THE buck" får man nog leta efter.
Får jag flika in med fråga? Lite off topic kanske. Några av er här hade ju automat på era bilar. Jag bilade i Europa med en V60 d3 automat. ca 400mil blev det. Jag gillade den lådan medan polaren som äger bilen tycker den e kass. Det jag gillade är att den e riktigt kvick i accet med bara lite gaspådrag upp till ca 80-100km/h från stillastående.

Är det samma känsla/karaktär på dom något äldre lådorna ni har i både V70N och V70II?

Blev såld på diesel och vill byta upp mej från min gamle V70 T5 från 98 med automat. Kändes som o köra traktor när jag åkte min bil igen. Trött o slö trots 240hk.

Men min plånbok tillåter mej inte till en ny V60, men kanske en V70 runt 06-08. Enligt vad volvoiten81 sade, så kanske en V70N med 185hk motorn är ett bra köp både för plånbok och motorkaraktär? Och med polstar uppdatering så blir det väl mumma?

Förövrigt snittade vi 0,68 som max och 0,54 som minsta. Ganska törstig på autobahn om man låg i 170 däromkring.
Efter att ha läst en del trådar om Polestar uppdateringen just på min motor får det bli en sådan. Pratade även med en tekniker på Volvo idag som varmt rekomenderade mig att göra den då den även kan sänka förbrukningen något. Sen känns det lite surt att lägga 8900kr för en uppdatering som tar ca 15min men jag måste ändå göra det för att bli 100% nöjd med bilen. Jag återkommer med recension av uppdateringen senare. 8)
volvoiten81 skrev: Sen känns det lite surt att lägga 8900kr för en uppdatering som tar ca 15min
8900 för 42 hk extra ÄR rånarbilligt, Förmodligen ett av mest prisvärade trim som går att köpas för pengar.
Då var bilen till slut uppdaterad med Polestar uppdateringen till 205hk och 450nm. Jag kan säga att det är GRYM skillnad i prestanda på bilen. Jag upplever även att automatlådan växlar bättre utan allt för mycket "slirande" mellan växlarna.

Nu återstår bara att se hur optimeringen påverkar bränsleförbrukningen. Första tankningen blir väl inget vidare med tanke på hur mycket jag redan gasat under dagen :twisted: Jag återkommer med besked om förbrukning när jag återgått till "normalkörning"...

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]