Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luzion
Man har ju hört och läst att efter körning ska bilen stå på tomgång nån minut för att turbon ska kylas ner, annars kan oljan koksa och orsaka haveri. Jag gör alltid detta med min T5:a och mina polare som inte förstår bättre tycker så klart att jag är knäpp :wink: Går jag till överdrift eller räcker det med att göra så här när man verkligen har kört hårt?
Användarvisningsbild
av CarMan
Luzion skrev:Man har ju hört och läst att efter körning ska bilen stå på tomgång nån minut för att turbon ska kylas ner, annars kan oljan koksa och orsaka haveri. Jag gör alltid detta med min T5:a och mina polare som inte förstår bättre tycker så klart att jag är knäpp :wink: Går jag till överdrift eller räcker det med att göra så här när man verkligen har kört hårt?
Vist, har du kört svinhårt, så vill den ha extra kylning, men det där är nått gammalt som leverkvar, fr¨ån tiden då man inte hade vattenkylning
Användarvisningsbild
av iaken
Har också hört detta. Även om moderna bilar. Har man kört som ett svin en längre stund ska man köra lugnt de sista 5 minutrarna...
av Pebben
Carman har alldeles rätt det inte behövs längre. Dock kan jag rekommendera att byta olja oftare än vad serviceintervallerna förespråkar. Billeverantörerna tävlar idag om att ha långa serviceintervaller. Audi med sin longlife olja osv. En turbo, speciellt diesel, klarar inte 3000mil i längden. För motorn går det bra men turbon kommer att rasa i förtid som kanske inte är hela värden men inte nog med det så kommer varm olja med stor säkerhet att förstöra katalysatorerna. Då är det inte så kul längre för det är svindyrt att reparera....
av S60AWD2.5T
Pebben skrev:Carman har alldeles rätt det inte behövs längre. Dock kan jag rekommendera att byta olja oftare än vad serviceintervallerna förespråkar. Billeverantörerna tävlar idag om att ha långa serviceintervaller. Audi med sin longlife olja osv. En turbo, speciellt diesel, klarar inte 3000mil i längden. För motorn går det bra men turbon kommer att rasa i förtid som kanske inte är hela värden men inte nog med det så kommer varm olja med stor säkerhet att förstöra katalysatorerna. Då är det inte så kul längre för det är svindyrt att reparera....
Trillingar på forumet :D
av Pebben
Ja nån skall ju göra det också :)

Nån moderator kan väl radera 2st? Vet inte varför det hände men tiden imellan är så lång så jag tror inte att jag tryckte flera gånger.

Fixat. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Halvljuset (alltså inte auto-läget) m[…]

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]