Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Tänk dock på att det inte är ovanligt att racingklossar är närmast odugliga om de inte är varma. För någorlunda normalt körande är sådana klossar hopplösa, för när man kör längs landsvägar och sånt är bromsarna aldrig varma innan man behöver dem.
Det där är en gammal myt, det har inte gällt se senaste 15åren, minst.... Det finns mycket bra kompromisser, t.ex. Ferrodo DS2000 eller DS3000. De fungerar minst lika bra som orginal när de är kalla och blir bara bättre och bättre ju varmare de blir (till en viss gräns).

/Martin
Användarvisningsbild
av ThomasT
SilverJ skrev:Halloj,

Någon här som har lite erfarenhet av tredje parts brake pads? Tycker att bromsarna kunde varit lite bättre på min bil, blir nästan lite svampiga när de är varma. Är det värt att byta ut bromsklossarna till ett par andra? Hur pass mycket bättre prestanda kan man räkna med att få ut? Om det vore värt det är det i så fall någon som vet vad/vilka jag ska titta närmare på?

Har tittat lite på att sätta på ett brembo paket på bilen men är inte helt säker på att det är värt det...?

Bilen är en:
Volvo S60 T6 Heico -2010.

Mvh,
Johan
Om du vill få ordentliga svar på dina frågor så ring till Per på http://www.peansweden.com de är klart kunnigast på bromsar i Sverige.

.
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Det där är en gammal myt, det har inte gällt se senaste 15 åren, minst....
I så fall är det inte en gammal myt, utan en gammal sanning.
Men gällt har det gjort, för jag har själv provat, på bana. Höll på att flyga av i första kurvan, bara för att jag var för orutinerad för att begripa att jag måste få upp bromstemperaturen först.
Men att det finns bättre kompromisser idag är fullt möjligt. Har inte koll på det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
apersson850 skrev:
MartinS skrev:Det där är en gammal myt, det har inte gällt se senaste 15 åren, minst....
I så fall är det inte en gammal myt, utan en gammal sanning.
Men gällt har det gjort, för jag har själv provat, på bana. Höll på att flyga av i första kurvan, bara för att jag var för orutinerad för att begripa att jag måste få upp bromstemperaturen först.
Men att det finns bättre kompromisser idag är fullt möjligt. Har inte koll på det.
Vilket fabrikat/modell var det?

Hade du kört in dem innan?

.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte. Det var inte min bil, utan lån för lek.
Ja, jag antar att du menar på bromsbeläggen? Bilen var en Chevrolet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
apersson850 skrev:Jag vet inte. Det var inte min bil, utan lån för lek.
Ja, jag antar att du menar på bromsbeläggen? Bilen var en Chevrolet.
Jo, jag menar beläggen. Kan ju finnas andra anledningar till just denna specifika gång... glasade belägg osv...

Även jag tycker det låter skumt, inget jag känner igen från banåkningsvärlden. Visst, det bettar inte optimalt första inbromsningarna men skillnaden är ju bara att man får ta i lite mer...

.
Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]