Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Varför skall Volvo gör annat än vad alla andra biltillverkare gör.
VAG, BMW, Mercedes.m.fl. har precis samma, man tillverkar ett antal grundmotorer , sedan ger man dessa olika programvaror som ger olika effektuttag.
Flera andra har också företag som är "hustrimmare" som levererar effektoptimering till hugade spekulanter.
Sedan så säljer Volvo ÅF inga effektoptimeringar till nya D3 utan först är motorn gått ur produktion.
Vad man gör är att toppmotorn såsom D5 kan redan som ny effektoptimeras, då kannibaliserar man inte på nyförsäljningen.
Det är väl lika surt om man köper en D5, när nästa årsmodell kommer så är det en helt annan motor, så är det i hela bilvärlden ändringar och nyheter presenteras hela tiden ..likväl som en effektoptimering
av Maccie
@Steff99:

Det är snack, ge mig ett konkret exempel på någon som gör exakt likadant.

Du pratar om något helt annat. Klart att andra biltillverkare har grundmotorer som säljs med olika mappningar, men du betalar för vilken du vill ha, och sedan FÖRBLIR motorn vad den är - om du inte går till en fultrimmare (med vad det gör för problem att sälja bilen etc).

Ta tex Audi. Du kan INTE först köpa en billigare variant av 2.0-litersmotorn (180 hk) och sedan direkt köpa en uppgradering från Audis ÅF för småpengar som ger mer effekt än toppvarianten av samma motor (2.0-liter 211 hk) som hade kostat dig 30.000 mer att köpa från början - och göra det officiellt, med samma garantier, papper på allt etc.

Då hade Audis kunder blivit vansinniga.
Senast redigerad av 1 Maccie, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Låter här som om Volvos kunder redan är vansinniga.

Om man Polestartrimmar sin D3, får automatlådan S-läget också då, eller är det den enda skillnaden som är kvar?
av Linqid
apersson850 skrev:Låter här som om Volvos kunder redan är vansinniga.

Om man Polestartrimmar sin D3, får automatlådan S-läget också då, eller är det den enda skillnaden som är kvar?
Om jag inte minns helt tokigt så har även D3 AWD sportläge sen MY11.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaså. Broschyren för XC70 2012 säger något annat, fast den antyder ju dessutom på en del sidor att man inte kan få D5 AWD med nåt annat än automatlåda. Så vad vet väl den?
av AndS
Tror man ska resonera så här att merparten av Volvo-ägarna/köparna inte är intresserade av Polestar utan väljer den modell man önskar redan från början och sedan är det bra med det.
Sedan har vi en liten del som är intresserade av Polestar (vi som skriver här bl.a.).
Volvo har medvetet valt att låta Polestar driva denna verksamheten och både visa på sin närhet men även att det är ett eget bolag "inte Volvo" för de som skulle vara intresserade. Och framför allt för den första stora gruppen skapa så stor osäkerhet att de inte vill "trimma" sina bilar med grejor från någon annan än Volvo i sin nya bil, vilket ju inte Polestar är. Ni ser ju att vi i detta forumet har många inlägg kring vad det är Polestar säljer, vem som utvecklar och relationen Volvo-Polestar.

Däremot så har jag inte riktigt koll på syftet och målet med Polestar utifrån Volvoperspektivet. Är det för att ge Polestar egna intäkter för att bedriva Volvos tävlingsverksamhet? Minimera antal bilar med problem som orsakas av andra "performance" uppgraderingar? Ser inte att Polestar stärker varumärket Volvo, men här kan jag ha fel men ser inget större mervärde.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skulle gissa att en stor anledning till Polestar-trimmet är att Volvo vill tjäna in en del av dom pengar som annars gått till BSR eller liknande..
För som VolvoB20 skrev tidigare i tråden så tas nog många olika programvaror fram under utveckligen av en motor, och då är det ju bara dumt om dom inte säljer även dessa "mappar" för att tjäna pengar..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Varför skall Volvo gör annat än vad alla andra biltillverkare gör.
VAG, BMW, Mercedes.m.fl. har precis samma, man tillverkar ett antal grundmotorer , sedan ger man dessa olika programvaror som ger olika effektuttag.
Sen när har man kunnat gå in till VAG, BMW eller Mercedes och kunnat göra detta. ?:-/ ?:-/ ?:-/

Du har aldrig kunnat gå in till VAG eller BMW och köpa en bil i försäljningshallen och välja mellan 170/192 hk eller 150/180 hk som kostar 40.000 olika mycket för de har samma hårdvara men olika mappning, köpa den billigare varianten och sedan gått rakt över golvet och köpa mjukvaran till den starkare vid reservdels/sevicedisken för 10.000 och få den laddat plus att BMW och AUDI/VW ger dig full EU cerifiering och garanti på din moddade bil.

Nä det har aldrig gått.......

Jag vidhåller att det som Volvo gör är totalt unikt i bilbranchen, det bara är megaloosers som köper D5 när man kan få bättre med fulla garantier för en 3:e del av priset, precis så som du har gjort Steff.
av KalleH
Mig veterligen går det inte att uppgradera MY12 D3 AWD till 225hk med polestar än? Och vem vet när det kommer? Säljaren jag pratade med visade mig inbytesprislistan där en D5 ger 10000 högre inbytespris efter några år än en D3 och detta oavsett om D3an var uppgraderad eller ej. Hans åsikt var att polestar är inget som höjer värdet vid inbyte ?:-/ . Sen om det verkligen stämmer den dagen man ska byta in bilen är ju så klart en annan fråga :roll:
av Steff 99
Om man letar så finner man , men jag tror inte någon av svenska ÅF säljer detta till exv. VAG, MB eller BMW, mfl.

Exv, så finns det mer för Volvo där jag har bättre inblick, där har Heico sålt effektuppgraderingar i Bl.a Tyskland via ÅF där som fabriksgarantin gäller.
Även RICA har sålt via ÅF i Europa och det gäller fler tillverkare än Volvo.

SAAB gjorde lika i Sverige för ett antal år sedan.

Återigen så går det inte att effektoptimera D3 AWD MY12 det är bara äldre motorer.
Ingen vet om det någonsin kommer till nuvarande årsmodell förutom till D5 och T6.

Om man är looser för att man köper en D5:a idag tror jag inte samt att merparten av dessa bilar är förmåns eller tjänstebilar.
Procenten som köps av privatpersoner är ganska liten och förmånsbilarna får ju ett lägre förmånsvärde som D3, det är ju merparten av brukarana av dessa mest intresserade av.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]