- sön 14 aug 2011, 20:11
Hej, jag har samma problem på en annan SUV och hoppas på fler förslag på "lösning".
Det finns vettiga höglyftande (80 cm) garagedomkrafter från ca 1500 kr (Jula har erbjudande nu), men det är TUNGA (60kg) och STORA (1,2x0,43m)!
Att lägga under brädor kan göra hela alltet lite instabilt, beroende på underlagets beskaffenhet (lite ojämn asfalt i mitt fall, betonggolv i garage kanske funkar).
Någon som mätt exakt HUR MYCKET man behöver lyfta? Finns det "mellanmaskiner" som räcker (50 cm tex)?
Gällande sista tråden ovan, så är jag av motsatt åsikt, jag ser främst fördelar med att byta däck själv.
Det går snabbare hemma (jämfört med tidsbokning, resa dit och tillbaks etc), jag får 2 ggr om året ett perfekt tillfälle att kolla så allt är OK under bilen. Flera gånger har det räddat mig från större problem vid tex trasiga damasker. Jag kan sköta om hjulen - jag har också en tjänstebil och avsett hur mycket jag ber dem att tvätta fälgarna så görs det så slarvigt så att smuts sitter kvar och gror in/orsakar oxidation (salt på vinter-LM-fälgarna). Dessutom är de omöjliga på att dra med fel moment, lägga i fel lufttryck och att inte rengöra anliggnigsytorna. Trots att man ber dem...
Så för mig är det smidigare att göra själv, men förstår problemet om man saknar lokal, verktyg etc.