Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av starmac
#555961
Volvo V60 T4 Powershift = 284 900 kronor
Volvo V60 T4F Powershift = 290 900 kronor

Miljöbilen 6 000 kronor dyrare alltså...

Skatten på en T4 Powershift = 1 420 kronor per år = 7 100 kronor på 5 år (T4F är väl skattebefriad i 5 år?).

Finns det NÅGON anledning att inte välja en T4F?

Finns det andra skillnader mellan T4 och T4F?
Användarvisningsbild
av epostaren
#555977
Nej, det finns ingen anledning att inte välja en T4F istället för en T4...
av s6025t
#555982
T4F behöver ett oljebyte om du kör längre än 1500mil/år det kostar 1000-1500kr så det bör du ha med i beräkningen isf. T4 klarar 3000mil eller 1år
av starmac
#556160
Nej, tänkte köra ca 1 000 mil per år.

Då verkar ju T4 vara helt uppåt skogarna fel. Vem köper en sådan?
av grålle1
#556593
Dessutom ingår ju motorvärmare på T4F!
Användarvisningsbild
av hollan
#556600
starmac skrev:Nej, tänkte köra ca 1 000 mil per år.

Då verkar ju T4 vara helt uppåt skogarna fel. Vem köper en sådan?
inte många typ ingen :D kör man mycke köper man diesel annars köper man en flexifuel kan knappt minnas när jag såg en ny bensinare senast
av grålle1
#556604
Dieselandelen är hög och ökar, men etanolandelen på nyregistreringar är väl inte särskillt hög sen boomen runt 2008...... säljs väl fler bensin än E85-bilar?

Fast i jämförelsen T4 kontra T4F torde valet vara ganska enkelt!?
av MattiasD
#556800
grålle1 skrev:Dieselandelen är hög och ökar, men etanolandelen på nyregistreringar är väl inte särskillt hög sen boomen runt 2008...... säljs väl fler bensin än E85-bilar?

Fast i jämförelsen T4 kontra T4F torde valet vara ganska enkelt!?
Tyvärr har du förmodligen rätt. Men i de fall en motor också finns i flexifuelutförande brukar de flesta välja den istället för bensinalternativet. Det är bra och det borde ge en signal till biltillverkarna. Alla ottomotorer borde vara av typen flexifuel. Det skulle vara fullt möjligt med politisk styrning.
Användarvisningsbild
av crumpets
#556841
Det kan nog vara en bra grej för andrahandsvärdet också. Nu är ju förvisso inte etanolbilar särskilt högt värderade i dagsläget, men som mattias säger får man ju se i jämförelse med icke flexiversionen av samma motor.
Vem skulle köpa en 1.8 eller 2.0 när F-varianterna av båda finns och erbjuder lägre årsskatt och möjlighet att välja billigast bränsle t.ex?

Sedan borde det ju vara lite bättre drag i flexin också.
Användarvisningsbild
av hollan
#556939
min flexi saknar inget drag jag är rätt nöjd med mina 258 polestarade hästar

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]