Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Tack för länken till bilderna. Såg just en sån polisbil igår IRL och jag måste säga det ser helt okej ut med stänkskydden, de passar bra in tillsammans med all den andra plasten :-)-)
av ystad
Jag monterade själv både fram och bak idag på min xc70 -11, tog 20 min och kostade 620kr.Hoppas den håller sig lite renare, går ju alltid att plocka av om man inte är nöjd, var själv tveksam innan köpet men har hellre en hel och ren bil.Lycka till
av Steff 99
Om bilen blir renare med stänkskydd är tveksamt, jag har aldrig haft en bil som smutsar ned sig själv så mycket som V70II.
Vad som kan undvikas är väl att de lackade trösklarna inte blir blästrade, men det är ju inget man behöver oroa sig över om man har en XC70.
Nedsmutsningen bak, sidor, sidobackspeglar, mm. är mer ett designfel än avsaknad av stänkskydd
Användarvisningsbild
av ragge1
fick det montert direct
var parkert brevid en XC70 utan stänkskydd och var veldigt smutsigt att man såg hur det har sprutat fråm däcken
Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev:Om bilen blir renare med stänkskydd är tveksamt, jag har aldrig haft en bil som smutsar ned sig själv så mycket som V70II.
Vad som kan undvikas är väl att de lackade trösklarna inte blir blästrade, men det är ju inget man behöver oroa sig över om man har en XC70.
Nedsmutsningen bak, sidor, sidobackspeglar, mm. är mer ett designfel än avsaknad av stänkskydd
Det är stor skillnad med stänklapparna - dörrsidorna och på sidan bakom bakhjulen blir det mycket mindre skitiga
Jag provade min utan i 400 mil - dumt
av Steff 99
I det garaget jag parkerar dagtid är det nog 50% V70, med o utan stänkskydd.....om man ser skillnad ..jag gör det inte, jag tror det är placeboeffekten som gör att man tror att stänkskydd har en effekt.
av Maccie
Skitigare bil, det kan jag leva med. Skit går ju att tvätta bort.

Är bara intresserad av om det verkligen blir permanenta slitskador på hjulhus och skärmar utan stänkskydd eller ej.

Efter att jag läste denna tråd första gången har jag spanat ihärdigt på alla V70II och XC70II jag sett. Majoriteten har inte stänkskydd. Har inte kunnat se några nämnvärda skador.

Kan en faktor också vara var man bor (klimat, väglag)? Jag bor i Stockholm.
Användarvisningsbild
av ragge1
hade en opel vectra 95 utan stänkskydd och körte mycket på grusväg och kan bara sager den var ful av steinskott på sidor så efter det har jag alltid monteradat stänkskydd på alla biler jag har haft
av Steff 99
Maccie skrev:Skitigare bil, det kan jag leva med. Skit går ju att tvätta bort.

Är bara intresserad av om det verkligen blir permanenta slitskador på hjulhus och skärmar utan stänkskydd eller ej.

Efter att jag läste denna tråd första gången har jag spanat ihärdigt på alla V70II och XC70II jag sett. Majoriteten har inte stänkskydd. Har inte kunnat se några nämnvärda skador.

Kan en faktor också vara var man bor (klimat, väglag)? Jag bor i Stockholm.
Jo det blästrar trösklarna, min V70 MY10 var bara några månader och hade rullat ca 500 mil med vinterdäck då syntes det tydligt att lacken på trösklarna var duktigt blästrad, så där skulle stänkskydden göra nytta , men inte att bilen blir mindre smutsig
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, den blir mindre smutsig också, speciellt om man kör på underlag där hjulen slänger upp mycket skit. Blöt och lerig mark, exempelvis.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]