Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Senaste gången någon glömt P-bromsen i, som jag har varit med om, var i en 164 automat förgasare 71:a. Min bror körde med nytt körkort. Han glömde dessutom chocken på så jag gissar att den drog 3 l/mil i 110km/h.
PH
av irie
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Fördelen med elbromsen är iaf att man inte riskerar att glömma den på.
Pratar vi 60-70-tal nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mina bilar efter det har varnat med en summer om man glömt handbromsen i.
Inte alla bilar som varnar med summer nu för tiden heller. När jag skulle köpa ny bil för några år sedan så var jag inne på en Chrysler 300C. När jag var ute och provkörde så började bromsarna lukta efter npgra hundra meter och det visade sig att den elektriska parkeringsbromsen inte hade släppt.

Märkte inget vid körning men det berodde nog på Hemi-V8:an under huven. ;)
av Tarsiger
andreas 80 skrev:Ja, det är vanlig ABS bromsning ner till man i stort står stilla, sedan ansätts den elektriska bromsen.
Dessutom så bromsar den bara så länge man håller inne knappen om bilen rullar.
Så om p-bromsen aktiveras med bilen i rullning trycksätts alltså färdbromsens hydraulsystem? I så fall borde det göras elektromagnetiskt. Men med vilket tryck? Så högt att ABS går igång även på torr asfalt, eller "lite lagom"? För det går väl inte att moderera bromsningen med reglaget.

En annan sak: Är lossningen av p-bromsen motordriven? Om bilen varit parkerad med p-bromsen dragen och batteriet råkat bli urladdat, kan då bilen flyttas? Vid ev bogsering med automat ska den väl inte rulla på framhjulen och med p-bromsen dragen bör den inte rulla på bakhjulen.
Användarvisningsbild
av 164E
lassemal skrev:Hur är det om man backar iväg? Släpper handbromsen automatiskt då med?
Variosboy skrev:Spelar ingen roll om du ska köra framåt eller bakåt, den släpper ändå..
Ja, och den släpper även om inte någon växel ligger i om bara kopplingen och gasen koordineras rätt.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tarsiger skrev: Vid ev bogsering med automat ska den väl inte rulla på framhjulen och med p-bromsen dragen bör den inte rulla på bakhjulen.
Bogsering är en konstart i sig - beroende på vilken låda det är

Bogsering
Ta reda på den högsta tillåtna hastigheten för
bogsering enligt lag innan bilen bogseras.
1. Tryck in fjärrnyckeln i startlåset för att låsa
upp rattlåset så bilen går att styra, se
sidan 74.
2. Fjärrnyckeln måste vara kvar i startlåset
under hela bogseringen.

3. Håll bogserlinan sträckt, när dragbilen sänker
farten, genom att hålla foten lätt på
bromspedalen – då undviks hårda ryck.
4. Var beredd att bromsa för att stanna.
VARNING
• Rattlåset måste vara upplåst innan bogsering.
• Fjärrnyckeln ska vara i nyckelläge II.
• Ta aldrig fjärrnyckeln ur startlåset under
körning eller när bilen bogseras.
VARNING
Broms- och styrservon fungerar inte när
motorn är avstängd. Man måste trampa ca
fem gånger hårdare på bromspedalen och
styrningen går betydligt tyngre än normalt.

Manuell växellåda
För växelspaken till friläge och frigör parkeringsbromsen.

Automatisk växellåda Geartronic
VIKTIGT
Observera att bilen alltid måste bogseras så
att hjulen rullar framåt.

• Bogsera inte bil med automatisk växellåda
i högre hastighet än 80 km/h och
inte längre sträcka än 80 km.

För växelväljaren till läge N och frigör parkeringsbromsen.

Automatisk växellåda Powershift
Modell 2.0, 2.0T, 2.0F med automatlådan
Powershift bör inte bogseras eftersom den är
beroende av att motorn är igång för att få tillräcklig
smörjning.

VIKTIGT
Undvik bogsering.
• För att flytta bilen från en trafikfarlig
plats kan den dock bogseras undan en
kort sträcka i låg hastighet – inte längre
än 10 km och inte högre hastighet än
10 km/h. Observera att bilen alltid
måste bogseras så att hjulen rullar
framåt.
• Vid förflyttning längre sträcka än
10 km måste bilen bärgas med drivhjulen
lyfta från vägbanan – professionell
bärgning rekommenderas.
För växelväljaren till läge N och frigör parkeringsbromsen.

Starthjälp
Bogsera inte igång motorn. Använd ett hjälpbatteri
om startbatteriet är så urladdat att
motorn inte kan startas, se sidan 106.

VIKTIGT
Katalysatorn kan skadas om man bogserar
igång bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tarsiger skrev:Är lossningen av p-bromsen motordriven? Om bilen varit parkerad med p-bromsen dragen och batteriet råkat bli urladdat, kan då bilen flyttas?
Ja, både åtdragning och lossning är motordriven. Så utan ström i batteriet blir den varken åtdragen eller lossad. Ska man bogsera en bil som har urladdat batteri och åtdragen parkeringsbroms är man tvungen att först ansluta ett hjälpbatteri för att få loss bromsen.

Det är som med tryckluftsbromsar på lastbilar. Går inte motorn så man kan få upp trycket kan man inte lossa den fjäderansatta parkeringsbromsen där heller.
av Tarsiger
Vad Momentum skrev 14 aug 17:55 indikerar ju att det är en hel del för bärgare att ha i åtanke med de nyare bilarna.

Men återigen: Om p-bromsen aktiveras under färd, så att färdbromsens hydraulsystem trycksätts, vilket tryck gäller då? Blir det maximalt, så att ABS får arbeta även på torr asfalt, eller blir det vad som räcker för att hålla bilen parkerad i en backe?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå