StringerBell skrev:irie skrev:
Bor i Göteborg och kör regelbundet till Skåne, att köra dubbfritt är inget alternativ för mig. Har kört bil i 25 år, dom senaste 15 uteslutande med dubbar.
Vilket innebär att du minst 95% av tiden kör på bar asfalt och har sämre fäste fäste än motsvarande dubbfria däck.
De flesta olyckor inträffar inte när det är halt. Det är bara att se på olycksstatistiken nu under sommaren. Perfekta vägar, ljust nästan hela dygnet, etc. Du vet aldrig när du behöver panikbromsa. Jag är nöjd med att veta att även på vintern har jag nästan alltid det allra bästa fästet, nämligen på bar asfalt.
Men som sagt, jag skulle aldrig beskylla någon för dåligt säkerhetstänk. Säkerhet handlar om helheten. Hur man kör, hur färska däck man har, hur gammal bil man har osv.
På sommaren så åker man på sommardäck om man älskar sina ... Men det fins folk som åker på "året runt däck"... (kan förklara en del av sommar statistiken).
Panikbromsa??? Du som använder huvudet hur tusan tänkte du nu?
Det du skriver här är en myt, ett bra dubbdäck spöar skiten ur ett dubblöst däck i alla grenar (lästipps Aftonbladets Robert Collin han kan tända ljuset för dig).
Fins massor av myter i denna fråga gödda av egna ekonomiska intressen, konservatism mm
ex "bästa däcken skall sitta på drivhjulen" (fel skall sitta bak alltid).
"Färska däck är bättre än gamla" ett försök från däckhandlarna att få folk att snabbara byta ut sina däck
"Dubbdäck har sämre grepp på asfalt" däcken sliter på beläggningen och det kostar kulor...
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015