Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo det är ju klart.. :D
Men handbromsen får väl ta hur mycket som helst? Det måste ju inte vara precis 16%?
Spänn handbromsen hårt men inte så hårt så att hjulen inte snurrar fritt..
rudarmy skrev:haka inte upp dig på % , ta ur askfatet bakom handbroms-spaken inne i kupén där ska det gå å spänna handbromsen har jag för mig...

mvh bengt

där spänner man vajern,, inte justerar handbromsen.. själva bromsen är självjusterande och fungerar inte den,, då blir bromsen bara sämre och sämre. Justering av bromsen sker automatiskt vid oken.
av rogg48
Näe fan...var och återbesikta,,,men det gick inte igen...har bytt båda oken bak ena vajern....men ändå visade mätare 0,7....7% ....jag fick chansen å försöka att spänna. gjorde det men det blev inte bättre ändra sig ingenting...

Det verkar som det inte är tillräckligt med drag....

Innan jag åkte till BP hade justervajer lös så att jag såg att mekanismen låg mot klackarna...sedan spände jag så justervajer blev spänd...precis som det står i Haynes....men det tar inte förrens vid de tre sista hacken som det tog

Så nu får jag sätta bilen på bockar o kolla hur draget är...vet fan inte vad jag ska göra ....bromsklossar?....men det kan väl inte det beror på eftersom färdbroms är bra...eller?

Eller är inte de nya oken med fjädrar utanpå självjusterande...någon som vet...köpte på skruvat.se
av rudarmy
där spänner man vajern,, inte justerar handbromsen..
same shit different name...
Byt bromsklossarna bak. Det är det första du skulle ha gjort
oj, men det måste han väl ha kollat först av allt el??

mvh bengt
av rogg48
jangabriel skrev:Byt bromsklossarna bak. Det är det första du skulle ha gjort
Men dessa är ju inte dåliga...man måste väl inte ha helt nya för att handbroms ska ta ordentligt då får man ju byta klossar ofta om man måste ha NYA hela tiden
rudarmy skrev:
där spänner man vajern,, inte justerar handbromsen..
same shit different name...
Byt bromsklossarna bak. Det är det första du skulle ha gjort
oj, men det måste han väl ha kollat först av allt el??

mvh bengt

En jäkla skillnad,, spänner du vajern så att handbromsen tar så kan du sätta den automatiska justeringen ur spel,,
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]