Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Från sänkt 9-3:a med 18" upplever man nog xc60 r-design catus 20" som rena rama jänkaren :wink:
Skämt å sido, mina erfarenheter med cratus 20" är positiva rent komfortmässigt. Visst! Det är STÖTIGARE (självklart :roll: ) än ex 18". Men jämför man med/kalibrerad efter tex s-line, m-sport eller annan vanlig personbil med 17"-18" och "normal låg profil" så upplever man nog cratus 20" och r-design som riktigt komfortabel. Så var det för mig i alla fall. Likaså tyckte frugan och det säger inte lite.....det säger ALLT :D
Jeg har 18 tom både på sommer og vinter på min XC60 Summum(four-c).
Den er helt ok å kjøre.
Etter en prøvetur med XC60 R-Design og 20 tom. Var den faktisk like god å kjøre. Jeg måtte ut av bilen for å lese dekksiden ?:-/ for å sjekke at det virkelig var 20 på bilen.

Jeg har bestilt ny bil og denne gangen blir det 20 sommer og 19 dubb vinter.

Prøvekjør og finn ut hva som passer best for deg.
Ps: Når jeg bestilte den forrige, var jeg riktig negativ til så store felger og dekk.
Det vil bli noe høyere forbruk med større dekk/felger. Samt noe dyrere innkjøp av nye dekk,de slites raskere.

Lykke til med valget.

Vennlig hilsen Twendor
Herkulez skrev:Från sänkt 9-3:a med 18" upplever man nog xc60 r-design catus 20" som rena rama jänkaren :wink:
Skämt å sido, mina erfarenheter med cratus 20" är positiva rent komfortmässigt. Visst! Det är STÖTIGARE (självklart :roll: ) än ex 18". Men jämför man med/kalibrerad efter tex s-line, m-sport eller annan vanlig personbil med 17"-18" och "normal låg profil" så upplever man nog cratus 20" och r-design som riktigt komfortabel. Så var det för mig i alla fall. Likaså tyckte frugan och det säger inte lite.....det säger ALLT :D
Tack för ett bra svar, som jag känner besvarar mina funderingar och som är i linje med vad jag hade räknat med!
Twendor skrev:Jeg har 18 tom både på sommer og vinter på min XC60 Summum(four-c).
Den er helt ok å kjøre.
Etter en prøvetur med XC60 R-Design og 20 tom. Var den faktisk like god å kjøre. Jeg måtte ut av bilen for å lese dekksiden ?:-/ for å sjekke at det virkelig var 20 på bilen.

Ps: Når jeg bestilte den forrige, var jeg riktig negativ til så store felger og dekk.
Det vil bli noe høyere forbruk med større dekk/felger. Samt noe dyrere innkjøp av nye dekk,de slites raskere.
Bra att höra, då känns 20" givet även för mig!

Hur är det förresten med vägljud på en XC60 med 20" vs vanlig standardstorlek, nån märkbar skillnad? Är 18" standardstorlek på XC60 (R-design)?

Innan jag bestämde mig för 20" frågade jag en gammal kollega som är volvosäljare (oxå varit volvo anställd) angående komforten. Han är allmänt biltokig med ett genuint intresse för bilar. Det svar jag fick var att jag inte skulle känna någon skillnad på 18" och 20" om jag provkörde båda och inte visste vad som satt på ;-// En liten överdrift eller inte? Jag vet inte, har inte provat 18".
improwise skrev:
Twendor skrev:Jeg har 18 tom både på sommer og vinter på min XC60 Summum(four-c).
Den er helt ok å kjøre.

Bra att höra, då känns 20" givet även för mig!

Hur är det förresten med vägljud på en XC60 med 20" vs vanlig standardstorlek, nån märkbar skillnad? Är 18" standardstorlek på XC60 (R-design)?
Har inte provat 18" men tycker inte att däckljudet är nämnvärt högt med 20". Har aldrig varit speciellt förtjust i Pirelli däck, men undrar i alla fall om de inte är lite mjuka och åt komfort hållet?? Bra :-)-) Sedan återstår det väl att se om livslängden är så kort som vissa skrivit tidigare här på forumet. Har inte laminerade rutor.
Det är skillnad på 18 och 20" min är märkbart stötigare med 20" (har 18" på vinterdäcken), men det kan vara beroende på däcken, att påstå att Pirelli "Scorpio" som sitter på som orginal är mjuka är nog att inte veta , jag upplever dom hårda, stor skillnad mot exv. Continental:s lågprofils däck trots att där hade jag 30-35 profil här är på XC60 är det 50 (tror jag ??:-/ )
Så färden är hårdare och man känner hålor och grov asfalt tydligt.

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]