NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Då jag håller på att hjälpa ena sonen att byta bil så har jag lite funderingar kring dom olika motorer som går att få i V50-modellen, vet att det finns både riktiga Volvomotorer men att det även finns en och annan Fordmotor.

Vill absolut ha en med en riktig motor i alltså en Volvomotor och inte något Fordkrafs.

Det finns säkert någon hjälpsam själ här på sidan som kan upplysa mej om detta.
av LasseRe
Jag tror man kan säga att alla 5-cylindriga motorer är Volvos egna och alla 4-cylindriga är anpassade från Ford eller franska PSA.
av hanss
Går väl inte att få i en V50? D4 är väl största i den?
av CrossFireX
hanss skrev:Går väl inte att få i en V50? D4 är väl största i den?
Ah, handlade bara om motorer till V50, blev lite vilse av rubriken :lol:

Vetten: Varför skulle de andra motorerna vara sämre bara för att de inte är tillverkade av Volvo? Osäker på om 1.6D motorn är en PSA motor eller Ford. Never the less, så sätter inte Volvo in skitmotorer i sina bilar, alla motorer som inte görs av Volvo, är ordentligt testade. Om nu 1.6D motorn är en Ford så blir den inte sämre för de. Ford (Europa) görs i Tyskland. V50 görs dessutom i Belgien ;)
av hanss
1,6D är en PSA produkt... Såväl den gamla 16 ventilarn och den nya 8 (D2).
PSA är väl mer eller mindre kända för att bygga driftsäkra dieselmotorer.. Tycker iaf inte man kan kalla dem för krafs.
Användarvisningsbild
av vetten
CrossFireX skrev:
Vetten: Varför skulle de andra motorerna vara sämre bara för att de inte är tillverkade av Volvo? Osäker på om 1.6D motorn är en PSA motor eller Ford. Never the less, så sätter inte Volvo in skitmotorer i sina bilar, alla motorer som inte görs av Volvo, är ordentligt testade. Om nu 1.6D motorn är en Ford så blir den inte sämre för de. Ford (Europa) görs i Tyskland. V50 görs dessutom i Belgien ;)
Ja det är den där uppfattningen som jag har sen tidigare att Fordmotorer inte är lika bra som Volvos egna men det kanske är bättre nu.
Kollade på en 2,0 ej flexifuel som ju verkar gå ok men är det en Ford eller PSA?

Någon här som har erfarenhet av 2,0:an?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]