Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
[quote="llesrof"]Att det är halt vid korsningar kan man kompensera genom att bromsa tidigare. Jag brukar göra det eftersom jag ändå inte vet hur halt det är. När man skall iväg i den hala korsningen hjälper AWD till att komma iväg snyggt och elegant medans andra står kvar och spinner. Ni gissar rätt om ni gissar att jag kör dubbfritt.[/quote]

Det är förstås inte så stora problem med halkan i alla förutsebara situationer där man själv kan välja att tex köra försiktigt eller bromsa litet tidigare.

Problemet är de situationer som överraskar föraren där man per definition inte kan göra mycket åt situationen.
Det är dessa situationer som gör att jag kör dubbat. En sådan situation kanske inte inträffar mer än vart 5:e år eller så men då tackar man sin lyckliga stjärna att det satt dubbdäck på bilen.

Per L
av CrossFireX
Beror på vad du bor, var du kör mest (stan, landsväg, m.m) med mera. Hade köpt några bra odubbade däck om jag var du, eftersom du har AWD. Ogillar dubbdäck dessutom då de sliter på vägbanan, håller inte så länge om man kör mycket, bidrar till ohälsosamma partiklar i luften, m.m.

Du kan ju göra testet ;) --> http://www.bythjul.com/online/michelin/
av tobbepp
Jag har alltid varit en dubb förespråkare... tills jag vart varse om flygrost.

Köpte ut en ny vit Sprinter buss, med nya dubbdäck till vintern.
I februari efter första vintertvätten märkte jag att hela bakre delen av bussen var full med flygrost.
Små varma metallbitar från dubb flygerrunt bakombussen, etsas fast av baksuget i klarlacken och börjar rosta.
Ser riktigt illa ut.

Så nästa gång det blir dags så är det dubbfritt som gäller.
av oldtimersmc
3 Frågor svarar du ja på någon av frågorna så skall du köpa dubbdäck.
1 Kör du bil i sverige under senhösten vintern eller våren?
2 Älskar du din familj/ vänner?
3 Bryr du dig om dina medmänniskor.
På vilket sätt påverkar awd din förmåga att stanna bilen?
Jag skulle aldrig komma på tanken att åka dubblöst på vintern i Sverige.
Om jag så bara för en enda gång under min livstid får anledning att önska mig dubb, i en enda situation där det skulle visa sig avgörande om jag valde fel.
Tänk att du plötsligt märker att nej det biter inte och framför din bil står ex ett barn, eller att den kurvan var visst inte så lätt som jag trodde du glider över på fel sida den sidan som timmerbilen just befinner sig på...
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag har haft flera Renault Traffic som färdtjänstbussar och det enda som jag gjort är att lackskydda dom. Har faktiskt inte varit med om flygrost på dom modellerna och då rullade dom ca 50 000 mil på 5 år, alltid med dubbdäck. Rost i nederkant på dörrarna i slutet var vanligt, vet inte om lackskyddet var räddningen. Nu är det ju så att bilmodellen precis som en vanlig kombi smutsar ner sig mycket av den inåtgående turbulensen. / Clas 8)
av oldtimersmc
Ett av de sämre argumenten jag hört "flygrost" du lär knappast få mindre problem med det , metall patiklarna finns i luften och sätter sin och får de sitta så rostar det.
Den dagen då du plötsligt måste väja/bromsa och det inte biter då så är flygrost knappast din första tanke...
Åk dubbar för dina vänners skull
Användarvisningsbild
av StringerBell
JonasL skrev:Tjena,
har köpt en XC70 AWD och ska fixa vinterdäck till den.
Någon med erfarenhet av dubb på denna modell? Behöver jag verkligen det med tanke på 4-hjulsdriften?
Förvisso har det varit ganska mkt snö här nere i söder de senaste vintrarna och inte ska jag ut i Europa och köra men det känns ändå bekvämare att köra utan.
Men jag föredrar säkert framför bekvämt.
Säkerhet sitter i huvudet inte i däcken. Det är hur du kör som är marginalerna. Kanske känns det tryggt med smattret från dubben. Man håller (obemärkt) något högre hastighet än man skulle gjort med dubbfritt - och vips! så är hela vinstmarginalen för dubb-på-is borta.
av Provocative
Vissa verkar tro att AWD gör att man kan ha sämre däck? I så fall har jag aldrig sett en AWD-bil. Alla bilar jag ser har bara 4 hjul att hejda hastigheten med när barnvagnstanten bara går rakt ut i vägen. Har AWD i så fall 8 hjul eftersom de är så bra att hejda?
av Kena
Eftersom dubbfria däck har sämre grepp på is, varför kör de med dubbfritt inte saktare när det då är isigt väglag? jag tycker alla kör lika fort oavsett däckkvalitet och dubbdäck eller inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil