Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC60
improwise skrev:
XC60 skrev: Storleken på bilen är inget problem vid parkering. Jag står varje dag i p-garage med trånga platser och XC60:n går fint att baxa in i trånga platser. Med p-sensorer fram och bak så har jag alltid känt mig bekväm att parkerna bilen även i jämförelse med många andra bilar jag kört.
Intressant, för detta är för mig som bor i stockholms innerstad (= mkt trånga garage!) en viktig fråga. Både att på ett bra sätt kunna ta sig in och ut från platserna, men också att kunna ta sig i och ur bilen när den väl är på plats! Mätte min P-ruta och den är 2,15 m mellan strecken, och XC60:n (liksom de flesta andra nya bilar idag) är väl kring 1,88-1,89 bred. Lägg till det en hyfsad dörrtjocklek och det blir till att hålla igen på fredagsmyset för att inte fastna :D

Hur väl fungerar förresten parkeringssensorerna, främst då på sidorna? Med garageplatser som den ovan så har man ju inge större hjälp om den ropar "STANNA!" så fort man är närmare än 40 cm till omkringliggande bilar. Jämfört med de parkeringssensorer som finns t.ex. till BMW så känns ju Volvos från 90-talet, även om det viktiga väl är hur de fungerar och inte hur de ser ut (men helt klart känns t.ex. BMWs klart mer sofistikerade).
Den plats jag oftast står på har en betongvägg på ena sidan och en betongpelare på den andra, har ca 1 dm till godo till backspeglarna på varje sida. Fördelen är att betongpelaren gör att det finns gott om plats att öppna dörren.

P-sensorerna fungerar fint och de signalerar både akustiskt och grafiskt ju närmare du kommer, som på de flesta andra bilar. Jag backar alltid in på min p-plats då det ger mycket bättre manöverförmåga och stannar alltid när det blir ett konstant pip. Då har jag precis så mycket plats kvar till räcket att jag kan gå in mellan bil och räcke sidledes men det är så trångt att om jag ska öppna luckan så måste jag stå på sidan av bilen. Det är väl uppskattningsvis ca 30 cm kvar som hos de flesta andra, vet ingen som säger "stanna" med endast 10 cm kvar. Står exakta avstånd i manualen men kommer inte ihåg dem och systemet har olika signalavstånd fram och bak om jag inte minns fel. Man lär sig också sin bil och system efter ett tag. Jag har ju den gamla XC60:n med "kepsdisplayen" och en väldigt enkel men tydlig grafisk visning. Provade en V60 med det nya sensus-systemet och det är snyggare men inte lika tydligt rent grafiskt vid en snabb blick på skärmen. Tycker sensorerna både fram och bak "ser" helt OK åt sidorna då de de yttre sensorerna sitter riktade ganska kraftigt vinklade, särskilt fram.

Vid sidan av alla tekniska system så är ju också sidospeglarna större på "suvar" och det hjälper ju också till. Bilen slutar ju också hyfsat nära det du själv ser av bilen både fram och bak. Det mest luriga är ju att hörnen fram är lite avhuggna vilket gör att man "går fritt" trots att man först inte tror det om man ska ut ur en p-lucka, men sensorn finns ju där som hjälp också.
Takk for interessant tilbakemelding XC60!
XC60 skrev:Jag har en summum och skulle rekommendera att du tar det också, får ganska mycket för pengarna (iaf i Sverige) och trots att du inte bryr dig så mycket om utseendet så gör 18 tums fälgarna som kommer med Summum väldigt mycket för utseendet och du behöver inte vara rädd att de påverkar komforten negativt det är fortfarande 60 profil på däcken :lol:
Summum gir bra verdi i Norge også. Det jeg tvilte litt på var skinn og 18" felg kontra 17" på momentum. Jeg innbiller meg at 17" gir bedre komfort, men det er kanskje ikke riktig?
Heller nok nå i retning summum, felgene ser absolutt bedre ut, det er jeg enig i.
XC60 skrev:PCC - kan jag rekommendera. Det är en sak som inte är det minsta nödvändig men trots det väldigt bekväm när man väl har den. Tänkte själv "hur jobbigt är det att trycka på en knapp på en fjärr egentligen, varför ska man ha keyless?" Nu kommer jag beställa det igen.
Går for PCC!
XC60 skrev:Bränslevärmare /VOC - givet tillval. Skulle byta bort all annan utrustning mot bränslevärmare. Helt obetalbart på vintern. (ännu skönare är det när kollegorna skrapar rutorna bredvid och man hoppar in i en varm bil utan en isfläck på rutorna.
100% enig. Det var litt tilfeldig at jeg valgte med kupevarmer på min forrige bil, selgeren måtte bruke litt tid på å overtale meg. Men heldigvis klarte han det, for det finns ikke bedre ekstrautstyr enn dette. Alltid varm bil, aldri skraping av is, og bedre sikkerhet ved at rutene ikke dogger/iser på nytt på kalde dager. Udiskutabelt valg.
XC60 skrev:Ta de laminerade rutorna de har WRG (water repellent glass) och det fungerar otroligt bra, har jag verkligen uppskattat. Väldigt skönt och ökar sikten (säkerheten) vid körning i regn och särskilt regn i mörker då allt vatten blåser bort från sidorutorna fram och man slipper störande reflexer och man ser faktiskt något genom rutorna och i backspeglarna. Takk for interessant tilbakemelding XC60!
WRG var et bra tips, det hadde jeg ikke fått med meg. Det blir laminerte ruter.

XC60 skrev:Har själv inte driver support men testade och imponerades av avståndsfarthållaren i en V60 jag körde i ett dygn. Riktigt bekvämt och funkade fint i kö... Blev sugen själv.
Gleder meg til å prøve systemet. Og sikkerhet legger jeg vekt på, så dte blir uten tvil DS.

For øvrig er det kommet mange kommentarer på parkering. Stort sett alle som er bekymret (meg inkludert) er ikke XC-60 eiere. Eierne er derimot helt ubekymret. Et meget godt tegn!

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]