Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wadden
Tjena! Jag har ett problem med min Volvo 850 GLT -97

Bilen hackar och har sig, och tappar effekt efter 4000varv. Hacket försvinner på kvällen eller när det är svalt ute.
Hacket är svårt att förklara, men det är som om den får för lite soppa en millesekund, den hostar liksom.

Har bytt rotor, fördelarlock och tändstift. Men problemet finns fortfarande där, i vissa stunder.

Sedan är det ett annat problem, startmotorn vill ibland inte gå runt.. Den bara surrar till liksom. sen efter 3 gånger som man prövat, så går den igång oftast. Tomgången är också väldigt ojämn. den går ner till typ 500varv och är påväg att lägga av, sen går den upp igen. Den dalar alltså.

Så, nu undrar jag om någon vet vad det kan vara för problem? Kan inte så mycket om bilar så därför vänder jag mig till er.

Vi har även kollat luftmassemätaren, dragit ur den och prövat starta då, men den är precis likadan? ska det vara så? Borde den inte gå helt åt helvete om den funkar som den ska?

tack på förhand. :)
Wadden skrev:
Sedan är det ett annat problem, startmotorn vill ibland inte gå runt.. Den bara surrar till liksom. sen efter 3 gånger som man prövat, så går den igång oftast.
Det är nog solenoiden som börjar rasa. Prova byt startmotor.
Vad gäller övriga fel, har du några felkoder ?
Hackandet kan ha två orsaker som jag förstått. Antingen AC som aktiverar, mycket kort hack (märker samma på min) eller reläet till bränslepumpen (stämmer bättre med vartalsberoendet).
Tomgången är antagligen tomgångsmotorn (elektriskt manövrerad ventil för kontroll av lufttillförseln), fel i elanslutningarna till denna eller läckage i slangarna.
av Wadden
Ska pröva byta startmotor. och även Luftmassemätare. för den borde väl inte gå likadant när man drar bort kontakten? :???:
För enligt förra ägaren så hade dom köpt den som sitter på nu i utlandet eller så (typ Kina) för 300kr eller nåt sånt, för att dom tyckte orginal blev för dyrt.
Så då blev jag direkt lite skeptisk, kan det vara det som är problemet kanske? För om den inte fungerar som den ska har jag hört att den både kan orsaka hack och dålig tomgång..?
av Wadden
haha, nu kör jag med luftmassemätaren urkopplad, bilen går mycket bättre. Inget hack och effekt på höga som det borde. Det enda min kompis gjorde var att nollställa datorn, eller vad det är. Så bilen "glömmer bort" felen som den haft tidigare.

Hur kan detta vara möjligt, att den går bra UTAN luftmassemätare?!
utan lmm går bilen i ett nödprogram vilket kan göra att bilen går bättre men inte als som den ska .. högre forbrukning mm.

pröva rengöra din lmm
Wadden skrev:haha, nu kör jag med luftmassemätaren urkopplad, bilen går mycket bättre. Inget hack och effekt på höga som det borde. Det enda min kompis gjorde var att nollställa datorn, eller vad det är. Så bilen "glömmer bort" felen som den haft tidigare.

av *pettson*
Wadden skrev:haha, nu kör jag med luftmassemätaren urkopplad, bilen går mycket bättre. Inget hack och effekt på höga som det borde. Det enda min kompis gjorde var att nollställa datorn, eller vad det är. Så bilen "glömmer bort" felen som den haft tidigare.

Det beror på att du har felet kvar...
av Wadden
Antagligen är det väl LMM som är felet.. eller ett av felen iallafall.
Ska byta ut den. Men bilen är lite svårare att köra när det är lite soppa, därför får jag funderingar att det kan vara något med soppapumpen också..

Förresten, är det farligt att köra bilen utan LMM?
av *pettson*
Wadden skrev:Antagligen är det väl LMM som är felet.. eller ett av felen iallafall.
Ska byta ut den. Men bilen är lite svårare att köra när det är lite soppa, därför får jag funderingar att det kan vara något med soppapumpen också..

Förresten, är det farligt att köra bilen utan LMM?
Farligt och farligt. Limp home läget är ju till för att bilen ska ta sej till närmaste verkstad utan mer skador. Det är inte till för att veckopendla i brist på tid eller pengar. Det som händer är väl att man eldar upp katalysatorn i första hand.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se