Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerschelWalker
Jag väntar på leverans av en V60, preliminärt i vecka 36. Eftersom jag byter från en V70 vill jag säkra upp inför fjällsemestrar och liknande med en så stor takbox som möjligt, helst över 500 liter.

Är det någon som har tips på en stor box som fungerar utan att bakluckan slår i boxen eller att överhänget fram blir för långt?
av HerschelWalker
Tack för tipset. Jag har sneglat på Thule Atlantis, den ser gigantisk ut. Dock skulle det kännas bra att höra om någon har erfarenhet av en bra box. Det gör ju inget om den ser hyfsat ok ut heller. :-)

Just nu har vi lite ångest över att bagaget inte är tillräckligt stort. Senast idag fick jag gå i clinch med brorsan som menar på att allt mindre än en V70 är omöjligt med två barn. Själv hoppas jag vi klarar oss eftersom vi i alla fall slipper barnvagn numera.
av HerschelWalker
Den var ju snygg. Packline kanske har det jag är ute efter - hittar en som heter Packline F Original 102. Rymmer 600 liter, vilket väl borde räcka för en fjällsemester. :)

Jag har läst mig till att maximal taklast är 75 kg. Vad händer om man lägger mer på taket månntro? Förändras bilens egenskaper eller går railsen i bitar?
av chaffis75
HerschelWalker skrev:Den var ju snygg. Packline kanske har det jag är ute efter - hittar en som heter Packline F Original 102. Rymmer 600 liter, vilket väl borde räcka för en fjällsemester. :)

Jag har läst mig till att maximal taklast är 75 kg. Vad händer om man lägger mer på taket månntro? Förändras bilens egenskaper eller går railsen i bitar?
När du laster på taket så förändras kör egenskaperna direkt skulle jag tro, ganska lite med en tom box och lite mer med en full. Om du dessutom lägger för många kilo in den (dvs mer än 75kg) så skulle jag tro du kör olagligt på samma sätt som om man laster för många kilon i bilen.

Någon annan som vet med säkerhet kanske då detta är en lite gissning från min sida.

MVH
/Fredrik
av sweborn
Har en Thule Dynamic 900 som jag är nöjd med. Öppningsbar på bägge sidor, vilket uppskattas mer den dagen man inte har en box som är det. Måste vara ett krav egentligen. Tycker lastsurrningsmöjligheterna som kommer med boxen duger bra för exempelvis fyra par skidor för vuxna. Har inte provat att surra fast något annat.

Ett annat krav är att den skall vara lättmonterad, här är det stora enkelt flyttbara grepp som man lägger på takräckena och därefter drar åt med "rattar" inne i takboxen. Alla kanske har något motsvarande idag, men det där med att skjuta på boxen från sidan känns väldigt mycket som historia.

Hyfsat lätt också, även om man gärna är två ändå som lyfter upp boxen på bilen.

Det finns ett takboxtest i någon av de vanliga biltidningarna sedan nyligen. Thulen vann testet, och det var flera boxar som så att säga släpper ifrån sig det ena och det andra vid krockprov.

Edit: har inte tänkt på huruvida takboxen låter något när jag kör med den på. Antar att det är ett bra betyg, även om den naturligtvis måste låta något?

Edit 2: Det måste vara en Dynamic 900 jag har.
av sweborn
XC60MY10 skrev:En slik blir fin på din bil: http://www.skiguard.no/index.php?sideID=301&listeID=28 Denne ser sikkert bra ut på V60 også! Thule sine ser ut som om man har lagt en bombe på taket - de ser ikke bra ut og høres ikke bra ut. Har en selv, men skal bytte den ut til Skiguard eller Packline til vinteren.
Packline var snygga, Skiguard tycker jag personligen ser ut som något som var jättecoolt på 80-talet och blir populärt igen om några år.
av grålle1
Hoppas min gamla Thule som jag hade på V70N'n blir snygg på min V60 också!

Bild

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]