Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
OK, Du jämför med en bilmodell från -99 och av förra generationen.
Mycket genomtänkt! Då kanske Du ska jämföra med V40 istället eller?

Jag råder dig att ta en titt på en Focus av nuvarande modell, Jag tror att Du blir överraskad.
Och hittar Du någon interiörbit som den har gemensamt med V50 så skriv gärna till mig för att Jag har missat det. (eventuellt är innerbackspegeln samma om Du har tur :wink: )

Synliga delar som bilarna har gemensamt:

Bromsar, vindrutetorkare fram/bak, sedan kan Jag inte komma på mer...

Mvh
av NCR
Continental skrev:OK, Du jämför med en bilmodell från -99 och av förra generationen.

Jag råder dig att ta en titt på en Focus av nuvarande modell, Jag tror att Du blir överraskad.
Och hittar Du någon interiörbit som den har gemensamt med V50 så skriv gärna till mig för att Jag har missat det. (eventuellt är innerbackspegeln samma om Du har tur :wink: )

Synliga delar som bilarna har gemensamt:

Bromsar, vindrutetorkare fram/bak, sedan kan Jag inte komma på mer...

Mvh
Av dina kommentarer förstår jag att du äger en v50.

Låt oss släppa diskussionen kring likheterna med Ford Focus och fortsätta på det som trådskaparen var intresserad av att veta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Continental skrev:OK, Du jämför med en bilmodell från -99 och av förra generationen.
nu var det ju v50 jag klankade ner pa. hade det varit focus sa borde jag ha jamfort mot v40 el dyligt ja... v40 som ju dessutom har battre detaljkvalitet an v50.

men ar nya focus battre an gamla, vilket jag tolkar ditt inlagg som sa ar ju v50 bara annu samre sett till den.

Ja backspegeln sags vara densamma som pa nya focus, oerhort ful.

gamla focus kunde ju se ut / vara som den gjorde iom priset, samma med den nya.

/Anders utan prickar over a och o
av Continental
Nej, men Jag äger en S40N OCH en Focus II. Och om Vi ska återgå till topic så anser Jag att V50 är ett bättre val som tjänstebil än V70, under förutsättningen att man sitter bekvämt även i V50. Alltså ska man inte vara för lång.
V50 är en modernare konstruktion som inte är inne på övertid i sin livscykel, vilket V70 är, hur trevlig den än må vara. Å andra sidan så är ju en bil som bäst under sitt sista levnadsår, jämfört med sig själv.
Att V50 sedan är mycket trevligare att köra är en annan aspekt att ta med. Håller man sig till standarchassi och kanske max 17" fälgar så bjuder V50 på alldeles utmärkt komfort och väguppträdande.
Användarvisningsbild
av C.W.
och jag har haft barnstolen fram (bakåtvänd) med passagerare i baksätet...
av Daggis2
Jag skriver samma sak som på ett par andra ställen där detta diskuteras.

Jag tycker inte att det är rätt att ställa dessa modeller mot varandra. de vänder sig till helt olika kundkategorier.

V70 är en stor rymlig kombi med god komfort och vänder sig till dem som prioriterar dessa egenskaper.

V50 är en sk "sportwagon" köparen här får en bil med mycket bra väghållning och körglädje särskilt med de starkare motorerna. En snygg design får man oxå. Utrymmen är inte lika prioriterat.

En del här på forumet anger som skäl att föredra V70 fram för V50 en sämre kvalite på inredning mm. Jag förstår inte det resonemanget. Tycker man att V50 är för "pappig" så tittar man väl på t ex en BMW 3-serie, inte en V70.
Daggis2 skrev:Jag skriver samma sak som på ett par andra ställen där detta diskuteras.

Jag tycker inte att det är rätt att ställa dessa modeller mot varandra. de vänder sig till helt olika kundkategorier.

V70 är en stor rymlig kombi med god komfort och vänder sig till dem som prioriterar dessa egenskaper.

V50 är en sk "sportwagon" köparen här får en bil med mycket bra väghållning och körglädje särskilt med de starkare motorerna. En snygg design får man oxå. Utrymmen är inte lika prioriterat.

En del här på forumet anger som skäl att föredra V70 fram för V50 en sämre kvalite på inredning mm. Jag förstår inte det resonemanget. Tycker man att V50 är för "pappig" så tittar man väl på t ex en BMW 3-serie, inte en V70.

Jag blir så trött... journalister och nu även du här på forumet. Var kan inte folk ge "#¤ i att skriva saker som "En snygg design får man också". Även biltidningar skriver saker som att den ena är snyggare än den andra. Är det något som man som konsument kan avgöra är det väl om man själv gillar designen eller inte.
Jag tycker inte V50 är snygg, vem har rätt? Du eller jag? Skulle säga att vi båda har rätt.
Vad gäller ditt svar på pappighet så är det nog inte BMW man vänder sig till, nya 3serien är ingen höjdare. Den gamla var bättre men audi ligger ytterligare ett snäpp högre där. Tror dock att det finns folk som vill ha en Volvo och inte en BMW eller Audi... Det skiljer ju nån krona i pris...
Jag röstar dock på V70 oavsätt men det beror mest på att jag tycker man skall köpa svenskbyggt så länge det finns bra bilar som byggs i Sverige. Så du har följande att välja på:

V70, XC70, S80, S60, XC90, C70.

Saab 9-5,9-3

Cadillac.

Tycker du inte att någon av ovan passar, kanske för slöa? Köp en Koenigsegg :)
av Daggis2
Visst, vad som är snyggt eller inte är ju upp till var och en.

Men jag tycker fortfarande att det är fel att se V50 och V70 som alternativ till varandra. De är ju i helt olika storleksklass och har helt olika egenskaper.

Om man redan har en V70 som man tänker behålla och sedan får en tjänstebil och kan välja mellan de båda så kan det ju vara kul med något annat än två likadana.

Innan jag skaffade denna hade jag en V70 då jag hade mindre barn och behövde mer plats. Nu klarar vi oss bra med V50. Och denna är OTROLIGT kul att köra med.

Men som sagt att ställa dom mot varandra är som att jämföra en Ford Mustang mot en Chevrolet Caprice Estate Wagon tycker jag.
av haxpet
Beroende på hur stor man är själv så skulle jag välja bil efter det. Är man över 1,85 och sitter i förarsätet så finns det i princip ingen plats kvar i en V50 där bak (inte med dom sätesinställningar som jag brukar ha)

Men vet man att man kommer att vara ensam 95% av tiden så ska man nog gå på den billigare bilen.

Är inte S60 tillverkad i Belgien?
av Daggis2
Spelar det någon roll om bilen är tillverkad i Belgien eller Sverige? I nutidens globala ekonomi där mer och mer tillverkningsjobb flyttas till låglöneländer så kanske inte detta är det viktigaste kriteriet vid val av bil längre.

Tycker ni förresten att benytrymmet i baksätet är så bra i V70 förresten? Det finns väl bättre i den storleksklassen åtminstone om man läser biltidningarnas tester. Finns bättre bagageutrymmer oxå.

Skulle jag behöva en V70 så skulle jag vänta till nya kommer, skulle aldrig köpa en ny "gammmal" bil.

Fast å andra sidan så slipper man barnsjukdomar.

Nu slutar jag med den här diskussionen, jag är som er andra, jag tycker att det jag själv köpt är bäst och det kanske inte är så väldigt långt över sandlådenivån.

Ha det så bra.

Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]