Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av tomte3
Hejsan!

Jag har en Volvo 850 GLT av 1997 års modell, och i den sitter ett "Premium Sound System" modell SC-805.
Är det nån som kan i huvudet eller vet någonstans där man kan läsa om hur ljudsystemet är uppbyggt i bilen?

För det första undrar jag vad det är för uteffekt, står i papprena att det är 20 watt på 4 kanaler, men för det första så står det inte om det är RMS (vilket jag misstänker) eller peak (vilket jag tvivlar på, men lika bra att vara säker).
Sen har jag hittat en del folk som påstår att det sitter ett slutsteg från fabrik under stereon, alltså innanför askkoppen i mittkonsollen fram. Stämmer detta, och i så fall, vad är det för slutsteg, mått och effekt?

För jag hade nämligen tänkt att i sinom tid uppdatera lite lätt med nya högtalare runt om i bilen, och skulle då vilja veta hur det ser ut med effekt, om man ska stoppa in ett nytt/ytterligare ett slutsteg för att sparka runt alla högtalare ordentligt?
Hade i så fall tänkt sätta ett par 5,25" subwoofers i bakdörrarna, ett par 4" tvåvägs i b-stolparna (?) bak vid sidan av bakluckan samt ovanpå instrumentpanelen, och sen ett par 5,25" tvåvägs i dörrarna fram.
Nån som vågar spekulera i om det blir ett dugligt ljud, om det kommer att saknas något eller om någon del av frekvensomfånget kommer att ta över för mycket?
Utöver detta KANSKE jag stoppar in en eller två kompakta basar under framsätet/-ena, men vi får se hur det räcker till med det första först.

Men som sagt, nån som vet effekt och specifikationer på ljudsystemet, skulle vara till stor hjälp innan jag kopplar på nåt som kommer att fritera stereon.

Tack på förhand.
av 2444ever
Vet inte om din fråga fortfarande är aktuell.

Jag hade själv "Premium Sound System" modell SC-805 i min V70 -00 fas1.
RMS/peak vet jag inget om.
Enligt instr.boken så är Effektförstärkare (slutsteg) ett tillval, jag har det inte på min (vad jag vet), ingen aning var det skulle sitta i så fall. Står inte heller så mycket specar i instr.boken, det enda som finns för slutsteget är detta:
Uteffekt: 4x50W (10% dist)
Signalbrusförhållande: min 74 dB rel to 1W.
Frekvensomfång: 30Hz-20000Hz
Utgångsimpedans: 4 Ohm
Vet inte om det är till någon glädje.

Inte så mycket information jag har, men däremot har jag lite åsikter om SC-805, allt med musik är ju väldigt personligt, skiljer ju väldigt mycket på vad man uppskattar och vad man vill ha, så detta är ju min högst personliga uppfattning, och vet ju inte hur det låter i din men borde vara ungefär samma. Sen vet jag ju inte heller om min är riktigt som den skall vara. Iaf:
Tyckte stereon lät väldigt tråkig. Och lite konstigt så lät den bättre på CD än radio (var INTE dålig mottagning), brukar vara tvärtom enligt min erfarenhet. Ställde så mycket som möjligt, men tröttnade till slut och satte in en gammal Pioneer DEH-P5500MP jag har sedan tidigare. Och WOW! ett helt annat ljud, högtalarna tycker jag låter helt ok (i min är det högtalare i alla dörrarna, och skrikare i instr.bräda och stolparna längst bak). Nu kan jag ställa ganska mycket på min Pioneer, men även med "grundinställningar" så tycker jag att det var som natt och dag. Min Pioneer är iof på 4x50W men tror inte att det beror så mycket på det, enligt min uppfattning så är SC-805 inte mycket att ha. Lite trist dock att inte ha original look, och så var finessen med att volymen ändras efter hastighet ganska cool :)

Så, min åsikt är:
Tror inte att det skulle förbättra så mycket med ett slutsteg, SC-805 är inget att bygga vidare på. Jag hade lagt pengar på en annan stereo istället, och kanske kompletterat med ett slutsteg senare om jag ansett det behövs (funderar lite på det själv).
Men som sagt, smaken är som baken. Om du tycker SC-805 låter helt ok, kan det kanske vara idé att fixa ett slutsteg till den.
av JE Jr
Tyvärr är det nån slags inbyggd equalizer med rejäl basboost i 805:an som inte går att få bort... Jag monterade en SC-901 tillsammans med ett original slutsteg i min S70 och det blev stor förbättring! Tror tyvärr du ska satsa på att byta ut huvudenheten... Vill du ha originalutseende så är det ju SC-900 eller SC-901 du ska satsa på.
av tomte3
Om jag nu byter så har farsan en dvd-spelare liggandes hemma som jag tar då, och sen har jag ett fint slutsteg själv.

Ville bara veta lite hur det ser ut, för högtalarna ska bytas i vilket fall, och kan då lika gärna prova med originalstereon innan jag börjar pilla på att stoppa i en mindre stereo.

Målet är i vilket fall i slutändan att få in bild till dvd:n också, men det är ett senare projekt när pengar och tid finns, och resten på bilen är ordnat...

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]