Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ripper500
Hej.

Kan man böja ut en dragkrog på något bra vis? Några tips?
Den har böjts innåt på grund av inbackning i hus sedan tidigare. Nu är det rätt tajt så jag tror inte det är så bra att koppla på släp.
Vill ju fixa till detta då det känns meningslöst att ha bil med dragkrok som inte går att använda.
Skulle vilja få ut den ca 5cm.
av Redlös
Den dragkroken bör du nog byta ut om du vill dra släp OCH sova gott på natten. Man påverkar (läs: försvagar) materialet rätt mycket genom att bocka det kallt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lånar tråden.

Kroken har fått en smäll vid något okänt tillfälle. Någon som vet vad som gäller vid besiktning? Jag har delbart drag och bar bytt själva kroken, men det är fortfarande kanske en centimeters inåtlutning. Bilia som bytte ut kroken trodde inte att det skulle vara några problem. Är det någon som vet besked? Går det att rikta?
av T-rex
StringerBell skrev:Lånar tråden.

Kroken har fått en smäll vid något okänt tillfälle. Någon som vet vad som gäller vid besiktning? Jag har delbart drag och bar bytt själva kroken, men det är fortfarande kanske en centimeters inåtlutning. Bilia som bytte ut kroken trodde inte att det skulle vara några problem. Är det någon som vet besked? Går det att rikta?
Jag skulle inte VÅGA chansa, har tappat en släp en gång i unga dar pga dummhet/ovisshet, INTE skoj kan jag tala om. Men litar du på bilia så Chansa MOHAAAAA :twisted:
Användarvisningsbild
av StringerBell
T-rex skrev: Jag skulle inte VÅGA chansa, har tappat en släp en gång i unga dar pga dummhet/ovisshet, INTE skoj kan jag tala om. Men litar du på bilia så Chansa MOHAAAAA :twisted:
Så kan man naturligtvis resonera, men var drar man gränsen för att kassera en dragkrok?

Finns många som kör omkring med väldigt rostiga dragkroksanordningar. Allting måste väl avgöras från fall till fall genom inspektion. Det är det som är besiktningens uppgift.
av T-rex
Japp helt sant, OCH jag blandade ihop ditt inlägg med Ripper500 tråd, sant låt besiktnigen avgöra/ T
av *pettson*
Alla som vet hur hur ett drag monteras blir nog mest förvånade när man läser att ett drag är krökt och fortfarande är monterat. Det krävs enorm kraft för att kröka en krok och tyvärr blir hela konstruktionen lidande egentligen så fort man skadar en detalj. För att inte tala om vad infästningarna i karossen förmodligen tycker. .
Är kroken krökt och man vill sova riktigt gott så bör man isåfall som billigaste alternativ köpa ett beg drag på skroten och helt enkelt demontera det gamla och montera ett annat beg i normalt skick med nya fästelement. Bästa alternativet är förstås att köpa sej ett nytt drag.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev:Alla som vet hur hur ett drag monteras blir nog mest förvånade när man läser att ett drag är krökt och fortfarande är monterat. Det krävs enorm kraft för att kröka en krok och tyvärr blir hela konstruktionen lidande egentligen så fort man skadar en detalj.
Det borde variera från krok-konstruktion till krokkonstruktion. En "mjukare" krok tar ju upp energi från smällen och ger mindre skada både på påkörande och påkörd. Nu vet jag inte om det ÄR så men säkerhetsmässigt är det logiskt.
*pettson* skrev: För att inte tala om vad infästningarna i karossen förmodligen tycker.
Ja, vad tycker dom? Ingen mening att montera ny dragkonstruktion om de tagit en smäll, eller?
*pettson* skrev: Är kroken krökt och man vill sova riktigt gott så bör man isåfall som billigaste alternativ köpa ett beg drag på skroten och helt enkelt demontera det gamla och montera ett annat beg i normalt skick med nya fästelement. Bästa alternativet är förstås att köpa sej ett nytt drag.
Det är ju lovvärt med säkerhetsstänk, men det måste sättas i samband med allt annat som har med bilkörning att göra: hur länge kör man på sina vinterdäck? Hur fort kör man när det är halt? Dessutom är det inte alla som mekar själv. Apropå att meka själv, förresten. Jag vet inte om jag skulle sova bättre på natten av ett drag som jag monterar själv, hur många bilprovningar det än har gått igenom. Man vet ju aldrig, jag kan ju ha missat något, inspektören kan ha missat något. etc, etc i det oändliga. Kanske skall man inte ens åka omkring 5+ år gamla bilar - för säkerhetsskull.

Hoppas du förstår min poäng.
av T-rex
Det låter som du svarat dig själv i din egen tråd.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]