Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Om intagstrumman för kalluft, den som är monterad bredvid kylaren, saknas, hur påverkar det motorns gång? Kan motorn ge symtom som orkeslöshet och variera sättet att gå under tiden motorn är igång? Jag undrar samtidigt varför jag ej kan släcka felkoder trots att jag gör exakt vad som står i rep. handboken. stift A7 ger dessutom ingen signal alls trots att stift finns. Bilen är en Volvo 850 GL 10V 1994 Automat. Jag vet snart inte vad jag ska göra, alla symtom finns i tidigare tråd Volvo 850 orkeslös, hackar. Jag har bytt kamlägesventil, stift, kontrollerat fördelarlock och rotor, jag har gjort läcksökning utan att hitta något. Jag kopplade loss map-sensorn och bilen gick utan dom vanliga symtomen förutom sämre tomgång och att motorn la av direkt vid första startförsöket. Jag har provat med en helt ny map-sensor utan skillnad. Jag kopplade loss vacumslangarna till EGR-omvandlaren, bilen gick ej annorlunda. En kort resume: Lättstartad, varm som kall, går bra några få minuter, sedan sjunker tomgångsvarven, bilen bluddrar och går ojämnt, orkeslös, måste sucssesivt bygga upp kraft och fart med gaspedal, vid direkt "tryck på gaspedalen" dör bilen men lägger ej av. Efter ett tag "släpper motorn" och bilen går som den ska detta tar mer eller mindre lång tid, ibland låter jag bilen stå på tomgång och efter några minuter ökar oftast tomgångsvarven och bilen går normalt.Jag har felkod A1 2-2-3 Signal från tomgångsluftens ventilöppning saknas eller är felaktig, vad innebär detta i klartext? ( kan den felkoden ha kommit till när jag tog bort kontakten till tomgångsmotorn? glömde koppla ifrån batteriet! A2 ger följande felkod: 5-1-2 korttids bränsleblandning för fet. Kom gärna med förslag till vad jag ska göra.

Mvh, Lasse
gammalvolvo skrev:Det är jag givetvis med på, men frågan är ju egentligen om detta påverkar resten av funktionerna så att motorn ej går som den borde??
Jag TROR (om jag minns rätt) att jag läst i någon tråd att bilen inte riktigt gillar den kombinationen, mer kan inte JAG säga.
Pettsson kanske kan flika in med nått bra svar :D
En kort resume: Lättstartad, varm som kall, går bra några få minuter, sedan sjunker tomgångsvarven, bilen bluddrar och går ojämnt, orkeslös, måste sucssesivt bygga upp kraft och fart med gaspedal, vid direkt "tryck på gaspedalen" dör bilen men lägger ej av. Efter ett tag "släpper motorn" och bilen går som den ska detta tar mer eller mindre lång tid, ibland låter jag bilen stå på tomgång och efter några minuter ökar oftast tomgångsvarven och bilen går normalt.
Har exakt samma problem med min 855 -94. Förutom att min insugstrumma sitter där den ska. Byt LMM, testat två olika lambda och en massa annat, men problemet kvarstår. Får också felkoden 5-1-2.
gammalvolvo skrev:Fantastikt att någon annan har upplevt något liknande, ett tag trodde jag att jag var ensam, åtminstone verkar problemet vara ovanligt eftersom responsen med adekvata svar uteblir.

Mvh, Lasse
Men Lasse! Det är väl bara att fixa en sån från skroten så får du svar på om det avhjälper ditt problem, den sitter ju inte där för syns skull menar jag :!:
av *pettson*
Efter att ha läst tråden nu så finner jag att det måste älskas att bygga ett enormt problem av egentligen ingenting.
Bilen byggs för att fungera i antarktis och i sahara. Det gör att bilen måste byggas för att dels klara kalluft till motorn. Dels varmluft.
På luftburken sitter en vaxventil som skiftar över mellan kall och varm luft. Sålänge bilen är riktigt kall suger den varm luft. Sen växlar den till kalluft. Om du inte har din luftslang på plats får bilen varmluft i bägge uttagen på tomgång. Möjligen kan det påverka lite lite på tomgång men så fort du har fått 20km/h så finns det tillräckligt med kalluft för att den ska vara nöjd.

Men ditt tomgångsproblem har du ju redan fått en kod på som du anger. Även på varför bilen lär kännas klen och konstig, eftersom din bils styrdon beräknar mängden bensin med hjälp av mapsensor, spjällägesgivare och signal från växellådan då det är automat

A1= VÄXELLÅDA AUTOMAT
Felkodsinformation 2–2–3
Spjällägessignalen kommer från spjällägesgivaren vid spjällhuset via motorstyrenheten. Signalen informerar växellådans styrenhet om hur mycket gasspjället öppnas. Styrenheten använder signalen för att bl.a. styra växlingspunkter och systemtryck. Signalen varierar normalt mellan ca 0,5 och ca 4,2 V. Då gasspjället öppnas stiger spänningen. Om styrenheten registrerar att signalen understiger ca 0,2 V (styrenheter GRUPP II ca 0,1 V), sätts felkod 2–2–3.
Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.
Felorsak
-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord
-Kontaktresistans i anslutningar
-Fel i spjällägesgivarens krets.
Felsymptom
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen lock–up funktion
-Växlingskaraktären kan förändras – oregelbunden växling

Som bonus fick du kod i motorstyrdonet..
Motorstyrdonet bör ha fler koder än du angett. Har du verkligen kontrollerat om där finns fler koder genom att trycka på knappen en gång efter den koden du angav?
När det gäller koder kan du kika här i forumet hur man ska läsa ur och hur man släcker. Nånting är det du gör fel om dom inte går att släcka. Att dom däremot återkommer direkt om felet inte är avhjälpt är en annan femma.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se