Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasL
Tjena,
har köpt en XC70 AWD och ska fixa vinterdäck till den.
Någon med erfarenhet av dubb på denna modell? Behöver jag verkligen det med tanke på 4-hjulsdriften?
Förvisso har det varit ganska mkt snö här nere i söder de senaste vintrarna och inte ska jag ut i Europa och köra men det känns ändå bekvämare att köra utan.
Men jag föredrar säkert framför bekvämt.

Tacksam för svar
MVH/Jonas
Användarvisningsbild
av hollan
jag hade tatt dubb alla dagar i veckan för de hjälper inte att du har awd när du skall få stopp på bilen
och nere i söder har vi oftast is inte snö
av Jansson402
Det beror ju på var och hur du använder bilen mest.
Kör du t.ex bara till och från jobbet på motorväg, kanske dubbfria är att föredra, men jag instämmer i föregående talare om att dubben är bra att ha när du ska få stopp på kärran :wink:

Och AWD...det är lite falsk trygghet ändå. Det går att köra fast med en xc70 också.

Jag kör dubbat på min XC70 i alla fall :D
av 2444ever
Har ju inte AWD men instämmer med de som röstar för dubb. Det är ju lite som en försäkring, förhoppningsvis behövs det inte, men när man väl behöver det så. Jag för min del tar gärna lite sämre komfort för att ha fäste när det väl behövs.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Har själv provat ganska mycket under min tid som taxiåkare det här med att ha dubb eller inte. Är helt inne på linjen att det är bra mycket skönare med dubbfritt vad gäller ljudnivån och komfort men blev alltid påmind med fördelarna med dubb vid korsningar mm inne i stan, både vid start och ibland snabba inbromsningar. På landsväg tycker jag att dubbfritt fungerar precis lika bra och jag tror t o m att Motormännen har gjort däcktester som visar att dubbfritt är lika bra eller bättre förutom vid blankis. Men det blir ju nya resultat för varje år när nya däckmönster kommer ut. Jag brukar "snöa" in lite på dessa tester när det är dags att byta sulor för dom hjälper till ganska bra med resultat och framför allt priser. / Clas 8)
Användarvisningsbild
av Perra83
TotanTotan skrev:Har själv provat ganska mycket under min tid som taxiåkare det här med att ha dubb eller inte. Är helt inne på linjen att det är bra mycket skönare med dubbfritt vad gäller ljudnivån och komfort men blev alltid påmind med fördelarna med dubb vid korsningar mm inne i stan, både vid start och ibland snabba inbromsningar. På landsväg tycker jag att dubbfritt fungerar precis lika bra och jag tror t o m att Motormännen har gjort däcktester som visar att dubbfritt är lika bra eller bättre förutom vid blankis. Men det blir ju nya resultat för varje år när nya däckmönster kommer ut. Jag brukar "snöa" in lite på dessa tester när det är dags att byta sulor för dom hjälper till ganska bra med resultat och framför allt priser. / Clas 8)
Precis inne i stan och i korsningar där är det inte kul när det är halt medans på stora 90/100/110 vägar så är det som oftast barmark eller max lite slask.
av llesrof
Att det är halt vid korsningar kan man kompensera genom att bromsa tidigare. Jag brukar göra det eftersom jag ändå inte vet hur halt det är. När man skall iväg i den hala korsningen hjälper AWD till att komma iväg snyggt och elegant medans andra står kvar och spinner. Ni gissar rätt om ni gissar att jag kör dubbfritt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]