Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo 245 (kombi) från 88 som gått helt felfritt. Dock har ett problem uppdagats nyligen och jag har ingen aning om varför då jag varken pillat med det elektriska tidigare eller sett samma krux. När jag i förrgår startade motorn så gick säkringen för instrumentpanelen och samtidigt parkeringsljuset/backljuset då de sitter på samma säkring. Jag trodde inte att problemet var större än att jag bytte ut den brända säkringen men allt emellanåt så fortsätter säkringen att gå/brännas och instrumentpanelen och backljuset slutar fungera. Är det någon som vet vad problemet kan vara eller har råd vad jag bör kontrollera? Är det allvarligt eller kan jag fortsätta byta säkringar så fort dem går? Ska även tilläggas att den överkryssade (orangea) glödlampan nere till vänster lyser så fort säkringen går. Är helt ny på bilar men vill ändå lära mig lite och slippa behöva lämna in på verkstad. Tack på förhand!

Vänliga hälsningar, Bosse
gnestakalle skrev:Kan vara att du har en trasig eller delvis trasig kabel bland kablarna som går mellan kaross och baklucka.
Vad har bakluckan med det hela att göra?

När går säkringen? Är det i startögonblicket eller efter en stund? Vilket läge har du ljusomkopplaren i när säkringen går? Är det olika beroende på vilket läge du har? Jag vet inte precis vad det kan vara men det kan bli lättare för oss här att komma på vad det är med lite mer info :D På min 244 -90 så gick säkringen till backljus osv. när jag la i backen men sen upphörde det helt plötsligt och började fungerar korrekt! :)

Den orangea lampan du skriver om är en lampa som indikerar att du har en trasig lampa någonstans!
Till GLE 264 och Bosse 240: På 245 combi blir det ofta avbrott på kablarna med kortslutning i gångjärnen till luckan. Det beror på att dom är så tight fixerade så dom klarar inte hur många böjningar som helst. När du ändå har öppet för att byta kablarna, och skarvar i nya bitar, så bör du undersöka om gångjärnen möjligen har "gått över tiden". Det är också ett vanligt fel. Passa på att byta i så fall.
Det finns kablar som tål extra-extra många böjningar, men dom förekommer knappast i bilar. ELFA har så kallade laboratoriekablar. Dom kostar mer än vanliga RK, men du skall ju bara ha någon meter eller två.
Fullt klart är nog ändå att det är någon kortis någonstans så du får försöka kontrollera kablage och mäta tills du hittar felet. Går både säkring 15 och 16 eller bara den ena och i så fall vilken?

Mvh GK
Hej!

Och tack för tips som kan vara hjälpsamma vid felsökning i morgon bitti! Det har hittills inte spelat någon roll vilket läge jag ställer ljusomkopplaren i. Det är endast säkring 15 som går.
Volvo264GLE skrev:
gnestakalle skrev:Kan vara att du har en trasig eller delvis trasig kabel bland kablarna som går mellan kaross och baklucka.
Vad har bakluckan med det hela att göra?

När går säkringen? Är det i startögonblicket eller efter en stund? Vilket läge har du ljusomkopplaren i när säkringen går? Är det olika beroende på vilket läge du har? Jag vet inte precis vad det kan vara men det kan bli lättare för oss här att komma på vad det är med lite mer info :D På min 244 -90 så gick säkringen till backljus osv. när jag la i backen men sen upphörde det helt plötsligt och började fungerar korrekt! :)

Den orangea lampan du skriver om är en lampa som indikerar att du har en trasig lampa någonstans!
Det där stämmer tamej tusan, det är när jag lägger i backen. Glömde nämnde att det inte gäller bakljuset utan backljuset, alltså när jag lägger i backen som instrumentpanelen och backljuset slocknar efter att säkringen går.
Har nyligen bytt främre höger blinkersglödlampa - som är enda "el-relaterat" jag har gjort på bilen hittils.

Tacksam för fler svar!

Vänliga hälsningar, Bosse
Rådlös: Jo, jag har fått byta dessa kablar.. :x Såklart! Om kablarna till nummerskyltsbelysningen ger kortis så...

Men eftersom säkringen går när Bosse lägger i backen.. ska jag tänka efter om jag kanske inte gjort något speciellt för att få min att sluta med det :wink:
Hej allihopa!

Och tack för alla svar! :D Har haft stor hjälp från den här tråden vid felsökning. En kompis farsa som är bilreparatör tätade till en kabel som glappade - och som gick till bakluckan. Han kunde inte svara helt säkert om det var det som var felet men det dröjde över ett dygn innan säkringen gick igen. Fick då rådet att kontrollera om det kan vara fukt som tränger in någonstans i bakluckan eller bakre delen av bilen, ex. släpvagnskontakten osv. Kan det stämma att det kan vara problemet? Säkringen har i allafall inte gått på 2 dagar nu :) men sen har det inte regnat heller så får se idag då det öser ned, ska ut och testa direkt.

So long!

Anders
Hur gick det med detta? Har en 244 från 80 med precis samma problem, spelar ingen roll om man slår en jävla mejsel över säkringshållaren. Det bara svetsar.

Det enda jag har hittat som har hänt är att yttersta delen utav hylsan rattstången går igenom har gått rakt jävla av och där sitter ju jordflätan till den
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]