Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Däremot är det förstås en klar komfortförbättring att sätta sig i en bil som inte är svinkall. Kan kanske vara en nationalekonomisk fördel, då det förmodligen leder till mindre slitage och behov av service av föraren, i det långa loppet.
:-)-) :-)-) :-)-)
Variosboy skrev:
dst02 skrev:
Variosboy skrev:Min står inställd på Auto året runt, men att "tvinga" igång den gör jag bara vintertid när rutorna behöver isas av..

Visst släpper inte motorn ut lika mycke dynga när den är varm, men att värma den med något så orenat som en dieselvärmare, nja, det tror inte jag på i alla fall,
vad det gäller slitaget på motorn, så visst mår den bättre av att vara varm, men det är nog knappast något man märker som ägare vid miltal upp till säg 30k, sen märks det kanske om motorn är i bättre skick..

Autoläget ärväl för att tillsattsvärmaren ska värma upp kupén när deär så kallt att klimatanläggningen inte på egen hand kan värma upp kupén till inställd temperatur? En dieselmotor sägs inte avge lika mycket överskottsvärme till värmeanläggningen i kupén som en bensinmotor gör därav sitter de en tillsatsvärmare i våra dieselåk.
Inte primärt för kupén skull, utan för att motorn ska komma upp i temperatur, sen är det ju givetvis så att kommer inte motorn upp i temp så kommer det inte bli jättevarmt i kupén heller.
En dieselmotor inte bara sägs avge mindre överskottsvärme, den gör det, och det gör den av den dels av den enkla anleddningen att den går på luftöverskott, värmen tar alltså vägen genom avgasröret och ut..

Nu ska vi se om jag fattar de här rätt, om motorn inte delar med sig av sin värme till kupén utan att istället den separata tillsatsvärmaren (i autoläge) gör de så blir ju såklart motorn varmare snabbare? Smart :)

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]