- fre 12 aug 2011, 23:32
Packboxar till kammarna blir det nog med, kamrem och vatten pump har jag redan tänkt på (var 8 år sedan) det bytes, den flyttande packningen brukar den vara inkluderad i sotnings satserna?
Den hydraliska kamremspännaren´behövde man visst också något special verktyg till för att spänna ihop och tydligen ett mätverktyg för att kolla spänningen på remen, är detta verkligen nödvändigt?
Jag läste ett inlägg av Sparkz där han förklarade specialvektygen, så nu känns det bättre;) är ju inga superduper advanst hightech grejer precis, Men min tanke om pressvektyget är ifall man kan få tag på en gängadstång som har samma gäng som tändstiften, då är det ju bara en gängad stång med ett plattjärn och en mutter, någon som vet vilken gäng ett stift har?
Sedan är det ju dom här spåren i kammarna, någon som vet längd och bred på dom samt offset från centrum"linjen"? ja och även cc mått mellan kammarna?
Nu har jag även lärt mig att det finns något som heter volvo vadis och vida, finns det någon vänlig som vet vart man får tag i dessa skivor/filer, kungliga biblioteket kanske har dom har ju allt som skrivits?!? försökte ladda hem från piratviken men utan resultat, Jag har sätt att man kan köpa men det är jag för snål/fattig för
éller så får jag ninja mig in bakom disken på bilia hacka datorn och fota sidorna med mobilen (NOT)
Har även förståt att det den gamla limmade packningen är viktig att få bort helt, vad gör man det bäst med slipskiva på vinkelkapen?? eller ska jag köra bums och högtrycks tvätt, någon sådan centifug tvätt molijox har jag inte tillgång till, kan det funka med t-röd/lacknafta och trasa, packningen gissar jag på att den är olje beständig, så lacknafta kanske inte är någon hit, något annat som "löser den" vad brukar det vara för lösningsmedel i lim??
min farfar sniffade lim han borde veta om han kommer ihåg....
Lika löser ju lika, så kanske en tub med packning på tub kan lösa den gamla packningen om man apliserar den och tar bort innan det är genom härdat, jaja bara filosofiskt mumbojumbo.......