Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Tycker min bil är otroligt slö för att vara en 2,4T 200hk.
Den drar just inte iväg nått när man trycker på och så har den alltid varit sen jag köpte den om jag inte minns fel.

magnetventilen ska vara bytt för ca 5000 mil sedan.
Jag kolla idag att alla slangar sitter som dem ska och det gör dem.

Har inga felkoder som tyder på att den är paj.

Jag provade att slita bort kontakten på den och tyckte inte jag märkte nån större skillnad faktist. tyckte nästan bilen gick lite jämnare på lågt varvtal men drog i princip lika mycket.
Dock så fick jag en felkod när jag koppla ur den dock inte så konstigt.

I helgen ska jag kolla med en laddtrycksmätare vad den visar.

Hur kan man annars kolla om den är hel ?
Ska den låta nått ?
går det att mäta ?
tryck testa ?

Vad ska den ladda original ?, såg nått om 0,4bar stämmer det ?
Det är ju inte så mycket men ska man märka mycket skillnad om man kopplar ur den ?
av PeterR
Jag kan bara bidra med jag upplever min precis likadan som din, borde vara mer ös lixom.
Jag har tänkt länge på att koppla in en laddtrycksmätare o kolla men det blir bara inte av tyvärr.
Jag har en ny magnetventil på min, men det blev ingrn skillnad.
Vi kanske kan ta tag i detta nu i denna tråden o få det fixat?
//Peter
av jaob
PeterR skrev:Jag kan bara bidra med jag upplever min precis likadan som din, borde vara mer ös lixom.
Jag har tänkt länge på att koppla in en laddtrycksmätare o kolla men det blir bara inte av tyvärr.
Jag har en ny magnetventil på min, men det blev ingrn skillnad.
Vi kanske kan ta tag i detta nu i denna tråden o få det fixat?
//Peter
Tjena skönt att höra att det är nån mer som upplever sin bil slö och att man kan försöka hjälpas åt att hitta lösningen :).
Kanske är meningslöst att köpa en magnetventil då för att bara prova om du har bytt den :)

Jag har dock inte kört någon annan v70 turbo så jag vet inte hur dem ska gå. Tycker bara att den är slö och att det inte händer så mycket när man gasar på men det kanske inte är nått som är fel :).

Tyckte dock min gamla 940 gick bra mycket värre som jag hade, men den lät å andra sidan mera :).
Ska koppla in en laddtrycksmätare i helgen för att kontrollera hur mycket den laddar.
Och laddar den så mycket som den ska så är det säkert inget som är galet.

Men jag måste få tag i info om hur mycket en 2,4T ska ladda orginal om någon kan svara på det ?
av Kojje
Den skall ladda mellan 0.4-0.5 orginal tyvärr har 2.4T en lite trist effektkurva och upplevs ofta som lite trötta trots sina 200hk 2.5T har en trevligare effektkurva och känns bra mycket piggare trots den lilla effektökningen ett enkelt sätt att avhjälpa problemet är en ny trim programvara så känns dom betydligt piggare.
av jaob
Kojje skrev:Den skall ladda mellan 0.4-0.5 orginal tyvärr har 2.4T en lite trist effektkurva och upplevs ofta som lite trötta trots sina 200hk 2.5T har en trevligare effektkurva och känns bra mycket piggare trots den lilla effektökningen ett enkelt sätt att avhjälpa problemet är en ny trim programvara så känns dom betydligt piggare.

0,4 bar ja det va ju inte kartigt. Då går den nog som den ska.
Ska testa med laddtrycksmätare imorn och se vad den kommer upp i.

Återkommer med resultat.
av oldtimersmc
Är det en automat?dessa blir mycket slöare...
av jaob
oldtimersmc skrev:Är det en automat?dessa blir mycket slöare...
Nej det är en manuell...
Har dock inte hunnit med att kolla med laddtrycksmätare i helgen, ska försöka göra det så fort dom möjligt...
Användarvisningsbild
av Erico
Verkar som att problem med den ventilen kan yttra sig på olika sätt. Har fått tips om att min magnetventil skulle vara defekt då bilen vid omkörning ökar "mindre kraftigt" än normalt men drar på utav helsike när jag släpper upp gaspedalen.
av Kojje
De vanligaste sätten en trasig magnetventil yttrar sig på är Inget laddtryck alls eller pulserande vid jämnt gaspådrag men som allt annat finns ingen regel utan undantag tyvärr.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]