Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motherpearl
#554804
Hej!

Tänkte kolla om någon på forumet kanske har lite tips åt mig.

Kupéfläkten i bilen skriker och tjuter vilket är oerhört irriterande. Enligt goda vänner och sunt förnuft innebär detta dessutom att den kommer lägga av helt om inte allt för lång tid.

Frågade Bilia i GBG (almedal) vad det skulle kosta att laga och fick en offert på 10500:- (runda slängar!).
Mekonomen i Mölndal ville inte göra jobbet med hänsyn till att de inte kan den bilen och att det då tar lång tid och blir dyrt för mig.

Så nu tänkte jag höra med er govänner om ni vet nån verkstad i GBG-området som KAN volvo 240 och som kanske inte kräver en månadslön för att byta kupéfläkt. Vore oerhört uppskattat!

Annars vore det intressant att höra om någon av er har utfört dethär jobbet själv. Jag är inte främmande på att meka med bilen, men jag har hört att detta ine rä något man ska göra själv.

Tips, förslag och idéer mottages tacksamt av snart lomhörd 240-pilot! 8)

Mvh,
Daniel
Senast redigerad av 1 Motherpearl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#554879
Har man intye stor plånbok eller en kompis som kan så måste man nog göra det själv. Arbetet tar lång tid och det är därför det kostar så som det gör men det är klart görbart för den som skaffar en verkstadshandbok och är noggrann.

Mvh GK
av osla
#554917
ja detär trångt, jag tog lös den från en 245 som var skrotad, men jag slet lös instrument brädan och all jävla skit iof var den bilen full i glas så ville inte sätta mig i den så därför gick det ju inte så bra. men räkna med en heldag minst
Användarvisningsbild
av HenkeL
#555152
Om inte en FAQ, så finns det bra trådar om ämnet där. Bland annat finns det en som visar med bilder hur man kan "fattigmans"-laga den genom att såga upp sidan på burken som motor och fläkt sitter i, och sen byta motor och slutligen limma/tejpa ihop burken igen. Har iaf för mig att det är 200-forumet jag sett den guiden på.
av Motherpearl
#556589
Stort tack gôbbar!

Har inhandlat en fläktmotor från Volvo (nästan 1500:-). Om jag ändå ska riva halva bilen vill jag sätta i en riktig pryl och ingen billig skit. Nu återstår bara att se om jag lyckas med ingreppet. Har hört att det ska vara ett litet helve**e att få ihop det med vajrar och grejer. Men det ska nog gå bra!

Fläkten dog helt i förrgår när jag körde i ösregn, imman var livsfarlig så jag fick köra med rutorna nere... fick tvättat inredningen åtminstone. Nu är motivationen till att göra jobbet hög i alla fall.

Stort tack allihop, forsätt gärna med lite tips och trix. Jag lovar att berätta hur det gick för mig sen.

Om någon vill se bilen i fråga så finns jag på garaget.org:
http://www.garaget.org/?car=86162

Hej så länge!
av rd350
#556617
Du "klämmer" slangarna på utsidan av torpeden. Ta bort handskfack och plastpanelerna runt mittfacket sen är det inga som helst (nå ja...) problem med fläktbytet! Tips! Låt "slanggenomföringen" följa med värmepaketet ut så slipper du ligga som en fällkniv med ryggen in under ratten! Du släpper altså slangarna på utsidan av torpeden.
av Motherpearl
#556677
Wow...gött!

Känner mig lite dum här bara. Så jag ska se om jag fattat rätt.

Ska jag "klämma" slangarna ute i motorrummet (innan torpedväggen) för att hindra att det rinner?

Istället för att lossa slangarna som kopplas till kopparrören i slangpaketet så ska jag låta slangarna följa med paketet ut. Men är det inte samma slangar som jag nyss har "klämt"?

Tack för tipsen!

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]