Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60D3. Skönt att höra att du valt en R-Design bil på andra premisser än utséendet då :)
När man säger 60-profil så beskriver det ett procentuellt förhållande till bredden, alltså, bredare däck med samma profil=Högre och tjockare däck. Ett 180 däck ser tunnt ut om det har 60-profil.
Vidare ser det än värre ut när hjulen är så stora som på XC60.
En XC70 som har mindre hjul har enbart 50 profil på 18" och ser vettigare ut. Vidare är det inte alls okomfortabelt.
Har man då kostat på R-Design som ska se "sportig ut " så förtar det hela idén när man har högre profil än vad som är standard på en Kia Ceed 1.6.

Men smaken är ju olika.
XC60D3 skrev: Den enda fördelen med 20" är att det ser snyggare ut, alla andra egenskaper är nackdelar. Förmodligen för att bromsskivorna ser ut om små kaffetallrikar i jämförelse. Men det är förstås en helt annan diskussion.
Bromsskivorna ser löjligt små ut även på 18" och ballongdäckskänslan framträder ännu tydligare.
Vad som är ytterligare nackdel med exv. 20" är nog mer en smaksak än funktionell, likväl som att vissa tycker att vita bilar är snygga andra tycker dessa är färglösa och intetsägande.
Smaken är som röven --- klöven
Jag valde 18" till R-design främst pga att jag tycker det är snyggare än 20" på en SUV
I mina ögon passar lågprofil bättre på lite lägre bilar.
Med på köpet får jag ju även bättre komfort och lägre kostnad, dock till priset av något sämre väghållning.
Lätt val för denna biltypen enligt mig.
matsa71 skrev: I mina ögon passar lågprofil bättre på lite lägre bilar.
Detta gränsar till objektiv sanning.
Steff 99 skrev:Självklart, ju mindre gummi det är mellan fälg och asfalt så blir det stötigare
Förvisso, men om den faktiskt upplevs som stötig eller inte beror ju också på hur det är med fjädring osv. En bil med stenhård fjädring blir säkert stötig oavsett däck och fälg.
improwise skrev:
Steff 99 skrev:Självklart, ju mindre gummi det är mellan fälg och asfalt så blir det stötigare
Förvisso, men om den faktiskt upplevs som stötig eller inte beror ju också på hur det är med fjädring osv. En bil med stenhård fjädring blir säkert stötig oavsett däck och fälg.
Svaret var på din fråga som du ställde .
Innebär det att med 20" Cratus så blir det en stötig bil, eller bara att med mindre fälgar är den inte stötig?
kave skrev:XC60D3. Skönt att höra att du valt en R-Design bil på andra premisser än utséendet då :)
När man säger 60-profil så beskriver det ett procentuellt förhållande till bredden, alltså, bredare däck med samma profil=Högre och tjockare däck. Ett 180 däck ser tunnt ut om det har 60-profil.
En XC70 som har mindre hjul har enbart 50 profil på 18" och ser vettigare ut. Vidare är det inte alls okomfortabelt.
Har man då kostat på R-Design som ska se "sportig ut " så förtar det hela idén när man har högre profil än vad som är standard på en Kia Ceed 1.6.

Men smaken är ju olika.

Nja, nu tolkar du mig lite tokigt. Precis som Matsa71 skrev, så tycker jag att typen "hög profil" passar SUV-segmentet bättre.I mina ögon så ser 20 tum eller större på en hög SUV lite pimpat ut. Typ MTV Pimp your ride. Men vi är (som tur är) alla olika
XC60D3 skrev:
kave skrev:XC60D3. Skönt att höra att du valt en R-Design bil på andra premisser än utséendet då :)

Men smaken är ju olika.

Nja, nu tolkar du mig lite tokigt. Precis som Matsa71 skrev, så tycker jag att typen "hög profil" passar SUV-segmentet bättre.I mina ögon så ser 20 tum eller större på en hög SUV lite pimpat ut. Typ MTV Pimp your ride. Men vi är (som tur är) alla olika
Personligen tycker jag inte att 20" ser pimpigt ut till r-design. Likaså tycker jag att 18" ser helt ok ut trots r-design. Kan delvis hålla med om att lägre profil inte hör hemma riktigt i suv- segmentet. Skulle dock vilja sätta in xc60 r-design under SAV begreppet? Och det är väl det som de flesta har synpunkter på, hurvida en R-DESIGN passar med 18" eller 20". De flesta bmw X5 stuttar ju omkring med betydligt lägre profil. Men det är väl en SAV eller ??:-/
Steff 99 skrev:
improwise skrev:
Svaret var på din fråga som du ställde .
Innebär det att med 20" Cratus så blir det en stötig bil, eller bara att med mindre fälgar är den inte stötig?
Det jag menar är, blir den FÖR stötig eller bara stötigare (vilket ju är rätt självklart precis som du säger)? Inser att frågan så klart är rätt svårbesvarad, men om man som jag redan idag åker en Saab 9-3 SportKombi med sänkt chassi och större fälgar (har för mig det är 18") än normalt så har man väl kalibrerat sig lite efter det, men stötigare än så skulle jag nog inte vilja ha det men heller inte något som välter i kurvorna :D

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]