Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzon
Hej!

Har köpt mig min första Volvo någonsin! En 240 -87.

Toppackningen är bytad, och ny kamrem är påhängd. Det som återstår är att färdigdra toppen och på med insug. Volvon är väldigt fin, och har endast haft en ägare som kört 600 mil om året sen den var ny. Jag vill bevara den i fint skick och planerar att lägga några tusen på den.

Problemet jag har är att jag inte har koll på var alla slangar och sladdar ska sitta runt insug/förgasare. Finns det nån bra bild eller sprängskiss man kan använda sig av här?

Tänkte när förgasaren ändå är av, finns det nåt speciellt att smörja, justera eller fylla på?

Tack!

/Tobias
Kan ju lägga upp lite bilder på mer exakt det jag inte vet var ska kopplas någonstans..

Kontaktstycke under insug, finns två och ett sitter på en kontakt

Bild

Hela bilden visas inte av någon anledning, men två kablar med kabelskor, troligtvis bara jordning, men var?

Bild

Någon slags vaccumanslutning med två slangar

Bild

Blå helt vanlig vaccumslang

Bild
Du har en K-motor som inte har värdens bästa ryckte.
Bilderna uppifrån och ner.

Det kabelstycket ser ut att passa på fördelaren, den går vidare upp till tändmodulen och tändspolen.

Ser ut att vara 2 jordkablar. skruva ihop allt så kanske det faller sig naturligt var dom ska sitta.

Är en vakuumgrunka/givare som ser ut att vara trasig. sitter på toppen under insuget.

den blå vetitusan... du få leda en ledig plats.
Jo, det stämmer nog att det var en K-motor. Gick in och läste lite och det är en 631-topp och denna "fallförgasaren" verkar det som. Det var ju tråkigt om det är en bil med en skitmotor man gått och köpt... Men den hade tydligen gått som en klocka i alla tider, så jag får hoppas på det bästa vid uppstart...

De två jordkablarna har jag satt vid gasreglaget som jordning, lär ju funka bra där. Det märkliga kontaktstycket som kommer upp tillsammans med kabelhärvan under insuget leder ingenstans, det passar inte någonstans. Fördelaren har ingen anslutning. Har luskat ut att det troligtvis ska sitta på en modul intill fördelaren som bara finns på insprutarmodellen, så det är troligtvis bara en blindbock. Metallen på kontaktytorna ser ut att vara oanvänt dessutom.

Det röda kontaktstycket med två vacuumslangar ska förmodligen sitta ihop med en specialmutter under andra insugsporten, intill tempgivaren i toppen. Hör inte denna till vevhusventen?

För övrigt, varför är det en skitmotor? Handlar det om motorns konstruktion, hållbarhet, hög energiåtgång eller nåt sådant?
Det är egentligen inte motorn som sådan som är dålig. Det är förgasaren och det som hör till den som inte har det bästa ryktet. Samt att du har t.ex. inga förbränningsrum i topplocket. Dom finns i kolvarna i stället. Detta gör att vid ett eventuellt kamremsbrott får du ventilhaveri. Var därför noga med kamremsbyte var 8000 mil. Och notera mätarställning när du byter.
Men för övrigt är det samma välbeprövade motortyp som alla andra Volvo har. Man kan ju göra följande lilla tankeexperiment: Försök räkna hur många andra jämnåriga bilar (andra fabrikat) man ser i trafik omkring sig.
Jaha, då förstår jag. Att det blir ventilsallad vid ett eventuellt kamremsras är ju std på många andra motorer också. Finns inget som gör det till en sämre motor just av den anledningen. :)

Vad gäller förgasaren kanske den går att byta mot en annan? Har andra 240 andra förgasare? Har hört talas om Stromberg och liknande på dessa, men det är kanske inte så enkelt att byta rakt av, om den nu skulle börja envisas?
Det röda kontaktstycket med två vacuumslangar ska förmodligen sitta ihop med en specialmutter under andra insugsporten, intill tempgivaren i toppen. Hör inte denna till vevhusventen?
Rätt så, där ska sitta, precis vad den är till vet jag inte, men jag tror du måste skaffa en annan då den "delat på sig" en sån bör du få på närmaste bilskrot.

Har motorn gått lite så kan den gå en massa mil till innan förgasaren börjar jävlas, jag håller tummarna att för att det kommer bli en massa mil. lycka till :wink:
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]