Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av segfault
Jag bor i Norge och ligger väldigt nära ett köp av en ganska fin 850. Jag är ute efter en driftssäker bil att ha 1-2 år för att köra skidor och cyklar med, samt pendla mellan Norge och Sverige (matkassar därbak).

Jag provkörde bilen i måndags och tyckte allt var superbra. Tätt, helt, rent i motorn. Växlarna gick i hur mjukt och fint som helst. Nya sommardäck förra sommaren. Ingen rost förutom bakluckan.

Vad som är negativt:
* Jag är van vid Saab 9-5, automat och 170HK. Förlåt att jag säger det, men i jämförelse, kändes Volvon löjligt klen. Jag låg i uppförsbacke på 3:an, och funderade på om jag hade i 5:an egentligen, men det var 3:an. Det hände liksom ingenting :(
* Stora motorer kostar fläsk att köra runt med i Norge pga skatten.
* Min saab kan jag inte köra med lagligt i Norge pga att den är svenskregistrerad (kostar 70.000 att få norska plåtar)

Nu ska jag ju köra mycket i Norge med bilen, så fartresurser är inget som krävs eftersom det är svindyra böter för fortkörning, och alla håller hastigheten på ett helt annat sätt här än i Sverige (för det mesta).

Tror ni att jag kommer bli olycklig med 126HK? Jag vill inte köpa bilen och ångra mig två veckor senare liksom. Jag tror bilen är ett bra exemlplar (ägd av samma familj sedan den såldes för första gången, servad på samma märkesverkstad hela tiden).
Användarvisningsbild
av rüttner
Hej.
Som du skriver så är ju inte den motorn nåt monster, men ska man bara ha den för att transportera sig med så duger den ju.
Och 850 är ju en bra bil överlag.
Sen att den är fullservad sen ny är ju riktigt bra, det visar ju att bilen är väl omhändertagen.
Så varför inte
av segfault
Ok tack för svaren. Jag blev bara så förvånad. Trodde 5-cyl bil från 97 skulle vara piggare än t.ex. de 245:or jag haft :D Fast vi får se, körstilen kanske ändras när *ägaren* sitter bakom ratten, och inte bredvid. Man kör ju inte som en dåre när man provkör en bil, jag kanske var för lätt på foten :-DD

Som någon sa: "Minska avståndet mellan högerfoten och golvet".
Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]