NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kollar på en beg V50 på Blocket som säljs som en 07'a rent generellt.

Dock står det på Trafikverkets Fordonsfråga:
Fordonsår: 2006
I trafik: 2006-06-09
Fordonet tillverkat:2006-05

Har jag fel som tycker detta är en 06'a rakt av??
terreberre skrev:Hej!

Kollar på en beg V50 på Blocket som säljs som en 07'a rent generellt.

Dock står det på Trafikverkets Fordonsfråga:
Fordonsår: 2006
I trafik: 2006-06-09
Fordonet tillverkat:2006-05

Har jag fel som tycker detta är en 06'a rakt av??
Har nyss haft en diskution med Bildeve i Helsingborg om just detta, dom annonserade ut en V50 -07´a som vi var intresserade av.
Jag kollade med Transportstyrelsen efter antalet tidigare ägare och fann att där stod bilen som en -06´a, dock tillverkad i Oktober 2006 och uttagen den 24/11 2006.
Min främsta invändning var att om något händer med bilen, inlösen efter krock eller vid stöld, så kommer försäkringsbolaget att säga att "det var en -06´a och du får ersättning för en sådan, inte en -07´a".

Säljaren på Volvo sade att dom får lov att sälja bilen som den årsmodellsspecifikation den är byggd som, Transportstyrelsen sätter ofta årsmodell ifrån när bilen blev registrerad.
Han påstod att Volvo kommer att bli tillfrågade om aktuellt marknadsvärde av försäkringsbolagen om det blir tal om inlösen eller ersättning, hur det verkligen ligger till vet jag givetvis inte när/om det blir aktuellt.

I och med att jag ser när den är tillverkad känns det rimligt att tro att den är byggd enligt 2007 års specifikation.

Hur det slutade?
Vi trivdes med bilen och tyckte att vi fick ett acceptabelt pris så vi köpte den.
min v70 är tillverkad 2010-10 jag köpte den 2010-11 enl vv är det en 2010 enl mitt kontrakt och volvo är det en 2011
som i år kom 2012 orna i slutet av maj
Väldigt vanlig fråga. Det handlar om skillnaden mellan "årsmodell" och "modellår".

"Årsmodell" finns egentligen inte och det saknas mig veterligen definition på exakt vad det innebär. Används frekvent i dagligt tal, men läser man annonser från bilhandlare så ser man att det (nästan) aldrig förekommer i text.

"Modellår" är termen som biltillverkare och -handlare använder för att ange vilken "version" det är på en modell. Volvo har sina modellårsbyten runt V20 (maj), vilket är förklaringen till att man kan köpa en "-12:a" idag.

I slutändan handlar det förstås om psykologi, biltillverkarna vill att man ska fortsätta köpa bilar i november/december och inte vänta på nästa "årsmodell".

Det finns dessutom produktionsdatum (när bilen byggdes) och datumet när bilen tas i trafik första gången. För att ytterligare krångla till det så kan stora biltillverkare producera bilen 95% klar och sedan ställa den i en hamn. När bilen säljs så skruvas de sista detaljerna på och då blir produktionsdatumet det datum som bilen färdigställdes, även om bilen stått i hamnen i ett år.

Som en Toyotasäljare sa, "hela Sveriges årliga försäljning tillverkas på en förmiddag", kanske en smula överdrivet men med tanke på att Toyota tillverkar över 10 miljoner bilar per år så är det inte långt ifrån sanningen. De tillverkar silverfärgade vänsterstyrda Camry i några veckor, sedan ställer de om produktionen och matar på nästa variant ett tag, osv.

Att svara på frågan "vilken årsmodell är det på bilen" är alltså inte helt enkelt. Jag kan nästan garantera att bilhandlare dessutom tycker olika beroende på om de köper eller säljer bilen ... :wink:
Se chassinr, VIN på Volvo siffra eller bokstav nr 10 anger årsmodell. Det är det som är viktigt! Allt annat är dravel och idioti. OBS modellbyten följer ju inte kalenderår.
Många bilmärken har övergett årsmodellbeteckningen i chassinummret enbart för att lura folk. Bojkotta bilar som inte kan ange årsmodell i chassinumret.
dali skrev:
snoken skrev:Se chassinr, VIN på Volvo siffra eller bokstav nr 10 anger årsmodell.
Sorry, det är förvisso korrekt, men det är modellår och inget annat.
Självklartt är det ända rätta att ange årsmodell, beställ en ny bil på hösten och det skulle bli en stor skillnad mellan att bilen leveras i december eller januari. Handlarlistor, försäkringsbolag använder sig av årsmodellbeteckningar och miltal. Det kan skillja stort mellan mellan modelbyten under samma år. Missuppfattningen har blivit total i Sverige där man tror att övriga Europa endast använder försäljningåret. Där används årsmodell och datum för första ibruktagande.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]