Thor86 skrev:hollan skrev:programera om så du får släcktljus i 0-läge görs på volvo åf med vida
Med detta, menas att all yttre belysning är släck eller att bara xenonlamporna är släckta och att positionslamporna lyser, om det är det senare så skulle det funka för mig för att tänd dimljusen manuellt går an, vore skönt om det släckes samtidigt som man stänger av.
Med ett relä där spolen får ström i tändningsläget kan man få CEM att tro att vridomkopplaren till ljuset är i läge 1 både i fysiskt läge 0 och 1 när tändningen är på med möjlighet att då slå på dimljusen. Fördelen är att man kan inte glömma att slå av belysningen lika lätt som om man manuellt använder läge 1 för att släcka halvljuset och kunna aktivera dimljusen istället. Man kan om man vill låta Volvo programmera bort automatisk belysning i läge 0 men det behövs egentligen inte med denna koppling. Utan tändning fungerar fungerar läge 0 och 1 som original. Läge 2 och ev. ABL fungerar som original oavsett tändningsläge eller ej. Jag har ingen V50 så jag har inte testat om detta fungerar i praktiken. En viktig förutsättning för att det ska fungera är att vridomkopplaren verkligen fungerar som den är ritad på Volvos schema, dvs. med kontakter som sluter CEM-ingångarna till jord i de olika positionerna. Det har jag inte testat.
Ni som eventuellt provar denna inkoppling gör det på egen risk!.
Om någon provar PM:a gärna eller skriv ett inlägg med resultatet.
Det behövs ett relä K1, en diodbrygga B1, och en säkring F1. Koppla in reläkontakten på ledningarna mellan CEM och vridomkopplaren (3/111) enligt schemat. Svart-Grön ledning till anslutning 6 på vridomkopplaren måste klippas. Koppla punkt A för reläspolen i schemat till en ledning i bilen som har ström i tändningsläge och som klarar att försörja spolen med ström ca 0,2A. Säkringen ska sitta så nära punkt A som möjligt. Jag rekommenderar starkt att diodbryggan B1 och säkringen F1 används! Dessa minimerar ev. påverkan på bilens övriga elsystem.
Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
K1: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1: 90054 Diodbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 3 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA
