NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#552409
Var inne hos Volvo idag, och självklart var något galet med deras datorsystem så de kunde inte få fram pris och sånt, de sa jag skulle återkomma i om nån vecka. De har anmält felet och det borde vara löst snart, men folk är på semester och sånt... Vet dock inte hur mycket han kunde, men han sa att han tror det skulle vara möjligt, olagligt tror han inte det är. Han var osäker på om programvaran fungerar på en 09 också, men han sa att monteringen av varselljusen inte borde vara något problem... Ska dit sen igen och fråga, har rätt nära till Volvo :lol:

Återkom gärna med mer info när du kan Thor86, din Volvohandlare kanske har fungerande datorer ;)
#553842
Varit hos Volvo nu...

Applikation 31330690 går ej att installera på en V50 som är äldre än 2011. Han valde mjukvaran i datorn, men datorn sa att programvaran inte passar och ville inte installera den... Vet inte om det går att lura den?

Annars får man programmera om läge 0 och göra allt manuellt, vrida till läge 0 och tända dimljus/varselljus.

Vet inte om du kommit fram till något. Ska ta reda på mer när bilen ska till service....
#554582
Var och fråga på bilia idag om det gick att göra så som jag skrev i första inlägget och svaret jag fick var att det skulle gå rent tekniskt, men att det skulle bryta mot helbilsgodkännandet att inte halvljuslamporna lyste(även fast dimljusen skulle vara tända istället)

Kontentan var att bilia inte ville göra omprogrammeringen. För om jag fattade rätt så sitter ljusomkopplaren på en styrbox och det ända som skulle krävas är en annan programmering av ett läge
#554952
Thor86 skrev:Var och fråga på bilia idag om det gick att göra så som jag skrev i första inlägget och svaret jag fick var att det skulle gå rent tekniskt, men att det skulle bryta mot helbilsgodkännandet att inte halvljuslamporna lyste(även fast dimljusen skulle vara tända istället)

Kontentan var att bilia inte ville göra omprogrammeringen. För om jag fattade rätt så sitter ljusomkopplaren på en styrbox och det ända som skulle krävas är en annan programmering av ett läge
Tror detta är rent ut sagt skitsnack. Hittade följande i en instruktionsbok:
När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt om ljusreglaget står i läge 0. Vid behov kan halvljusautomatiken för detta läge avaktiveras av en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad.

Vadå bryter mot helbilsgodkännandet? Låter som skitsnack, seriöst. Låter som de sa så för att de inte vill du ska göra egna modifieringar eller liknande. Gå till någon annan/fråga någon annan, kom på en bra anledning till varför du behöver de.... Måste man stanna vid vägrenen om något har hänt eller liknande, så använder man f*n inte halvljus. Man använder positionsljus... Det räcker med att halvljuset lyser på ett läge. Varför måste det finnas två lägen som gör samma sak!? Nä, vi får se vad han säger när bilen ska på service. Känner han väl, så han borde kunna fixa något.

Vet inte om det är till någon nytta, men har fixat fram detta:
Bild

Bild
#554974
I schemorna ser man ju att signalerna från vridomkopplaren till CEM på V50 verkar vara trådade från vanliga kontakter i vridomkopplaren och inte via LIN-nätverk som på V70/V70II. Detta öppnar ju möjligheter att genom några omkopplingar lura automatiken på lämpligt sätt. Om man börjar med att låta Volvoverkstaden avaktivera det automatiska halvljuset i läge 0 så skulle man ju t.ex. när tändningen slås på genom ett relä låta CEM tro att vridomkopplaren är i läge 1 och möjliggöra tillslag av dimljus eller t.o.m. automatisera detta genom ett (annat) relä. Reläerna måste också ta hänsyn till om vridomkopplaren inte står i 0-läge. Detta är bara en idé jag fick, har inte skissat på någon lösning. Beror lite på hur CEM vill ha signalerna. De verkar vara aktiva till jord. Några dioder måste säkert till så att ingen annan spänning kommer till resp. CEM-ingång om man t.ex. kopplar en reläspole så att den jordas via ljusomkopplarens kontakt samtidigt som samma kontakt går till en CEM-ingång. Min egen bil är en V70II och där finns ingen möjlighet till att lura vridomkopplaren då den går via LIN. Jag har inte rotat i denna del av V50:s elsystem i verkligheten. Men om intresse finns kan jag kanske bidra med ett förslag på lösning till er som har V50.
(Helbilsgodkännande, är det nåt att ha? :wink: )
#554975
Det hade varit skit bra, Camel! Förstår inte det schemat lika bra som jag förstår schema till elektronik.

Om man kan be Volvo att göra så belysning släcks (halvljus, positionsljus, reg.belysning och annat förutom blinkers och bromsljus) vid läge 0, hade det varit bra om man kan göra så att dimljus tänds när man sätter omkopplaren på läge 0 och sätter på tändningen. Skippa någon automatik och helt enkelt göra det manuellt. Ingen belysningen förutom dimljus (och broms samt blinkers) på läge 0. Blir det mörkt eller om man vill ha halv/helljus så får man vrida omkopplaren till det vanliga läget! ;)
#555043
CrossFireX skrev: Vadå bryter mot helbilsgodkännandet? Låter som skitsnack, seriöst. Låter som de sa så för att de inte vill du ska göra egna modifieringar eller liknande. Gå till någon annan/fråga någon annan, kom på en bra anledning till varför du behöver de....
Jo det är väl bara att leta vidare tills man hittar någon som vill hjälpa till
Det räcker med att halvljuset lyser på ett läge. Varför måste det finnas två lägen som gör samma sak!?
Jo det räcker ju helt klart med ett halvljusläge
Nä, vi får se vad han säger när bilen ska på service. Känner han väl, så han borde kunna fixa något.
Skulle vara intressant om denne kan ha några uppslag
Bra gjort att du hitta kopplingscheman!
Camel skrev:I schemorna ser man ju att signalerna från vridomkopplaren till CEM på V50 verkar vara trådade från vanliga kontakter i vridomkopplaren och inte via LIN-nätverk som på V70/V70II. Detta öppnar ju möjligheter att genom några omkopplingar lura automatiken på lämpligt sätt. Om man börjar med att låta Volvoverkstaden avaktivera det automatiska halvljuset i läge 0 så skulle man ju t.ex. när tändningen slås på genom ett relä låta CEM tro att vridomkopplaren är i läge 1 och möjliggöra tillslag av dimljus eller t.o.m. automatisera detta genom ett (annat) relä. Reläerna måste också ta hänsyn till om vridomkopplaren inte står i 0-läge. Detta är bara en idé jag fick, har inte skissat på någon lösning. Beror lite på hur CEM vill ha signalerna. De verkar vara aktiva till jord. Några dioder måste säkert till så att ingen annan spänning kommer till resp. CEM-ingång om man t.ex. kopplar en reläspole så att den jordas via ljusomkopplarens kontakt samtidigt som samma kontakt går till en CEM-ingång. Min egen bil är en V70II och där finns ingen möjlighet till att lura vridomkopplaren då den går via LIN. Jag har inte rotat i denna del av V50:s elsystem i verkligheten. Men om intresse finns kan jag kanske bidra med ett förslag på lösning till er som har V50.
(Helbilsgodkännande, är det nåt att ha? :wink: )
Kan ju vara ett sätt som du skriver. Nu är jag visserligen tämligen obildad när det gäller att tolka kopplingsscheman men borde det inte vara enklare att programmera om CEM med andra utgångssignaler för 0-läget. Eller går det enbart att tända dimljus med strömbrytare/relälösning som du skrev ovan? När det gäller min bil skulle jag vilja ha så att postionsljusbak förblir tändna på 0-läget.

När det gäller postionsljus fram, åt sidorna fram och bak. Är de kopplade till samma krets? Eller går det att få det omgjort på 0-läget så att enbart positionsljusbak och dimljus fram är på?
#555051
Thor86 skrev:
hollan skrev:programera om så du får släcktljus i 0-läge görs på volvo åf med vida
Med detta, menas att all yttre belysning är släck eller att bara xenonlamporna är släckta och att positionslamporna lyser, om det är det senare så skulle det funka för mig för att tänd dimljusen manuellt går an, vore skönt om det släckes samtidigt som man stänger av.
Med ett relä där spolen får ström i tändningsläget kan man få CEM att tro att vridomkopplaren till ljuset är i läge 1 både i fysiskt läge 0 och 1 när tändningen är på med möjlighet att då slå på dimljusen. Fördelen är att man kan inte glömma att slå av belysningen lika lätt som om man manuellt använder läge 1 för att släcka halvljuset och kunna aktivera dimljusen istället. Man kan om man vill låta Volvo programmera bort automatisk belysning i läge 0 men det behövs egentligen inte med denna koppling. Utan tändning fungerar fungerar läge 0 och 1 som original. Läge 2 och ev. ABL fungerar som original oavsett tändningsläge eller ej. Jag har ingen V50 så jag har inte testat om detta fungerar i praktiken. En viktig förutsättning för att det ska fungera är att vridomkopplaren verkligen fungerar som den är ritad på Volvos schema, dvs. med kontakter som sluter CEM-ingångarna till jord i de olika positionerna. Det har jag inte testat.
Ni som eventuellt provar denna inkoppling gör det på egen risk!.
Om någon provar PM:a gärna eller skriv ett inlägg med resultatet.

Det behövs ett relä K1, en diodbrygga B1, och en säkring F1. Koppla in reläkontakten på ledningarna mellan CEM och vridomkopplaren (3/111) enligt schemat. Svart-Grön ledning till anslutning 6 på vridomkopplaren måste klippas. Koppla punkt A för reläspolen i schemat till en ledning i bilen som har ström i tändningsläge och som klarar att försörja spolen med ström ca 0,2A. Säkringen ska sitta så nära punkt A som möjligt. Jag rekommenderar starkt att diodbryggan B1 och säkringen F1 används! Dessa minimerar ev. påverkan på bilens övriga elsystem.

Bild

Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
K1: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1: 90054 Diodbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 3 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA

Bild
#555056
Thor86 skrev:/.../men borde det inte vara enklare att programmera om CEM med andra utgångssignaler för 0-läget.
Jag tror inte det finns någon sådan mjukvaruapplikation hos Volvo, men kolla det. I avdelningen för V70II finns flera trådar i ämnet och till V70II påstås det att ingen mjukvaruapplikation finns som låter posljus+dimljus lysa i 0-läget. Dessutom är vridomkopplaren på V70II ansluten via LIN-nätverk så den går inte att koppla om. Men i V50 verkar det vara möjligt vad jag kan se.

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]