Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Har fått problem med min 240 -88 med b230f motor som har gått bra innan men nu har den börjat hacka och gå ojämnt på tomgången när den blir varm, men när den är kall går den hur bra som helst.
Har bytt alla tänddelar utan resultat även lambdan är bytt inte heller de hjälpte, någon som vet vad det kan vara för fel på bilen?
Sitter förövrigt en katalysator från biltema på den om det kan ha någon betydelse i det här fallet?

Mvh
Senast redigerad av 1 volvoadde, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du LHJ 2.2 eller 2.4 i din bil. Har du bytt bränslefilter?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av volvoadde
gnestakalle skrev:Har du LHJ 2.2 eller 2.4 i din bil. Har du bytt bränslefilter?

Mvh GK
Har ingen aning om vad jag har hur ser man det?

Bränslefiltret är bytt även pumpen i tanken, fungerade bra i förrgår ryckte bara lite sen igår när jag skulle köra blev det värre igen.
Och om man gav full gas låter det typ som den ska dö inget händer sen poffar det till osv som den baksmäller nästan..
av Rådlös
2.2 eller 2.4, hur ser man det?

Naturligtvis kan man gå på serienummer etc. etc. Men då måste man ju ha tabeller att kolla upp i. Växlingen från 2.2 till 2.4 kom mitt i modellserien 1988. Inte i september som är brukligt. En lite trubbig ledtråd/fråga, när är din bil uttagen?

Om man hittar t.ex. Övre dödpunktgivaren, eller svänghjulsgivaren som det också heter, så kan man veta att i 2.2 sitter den i fördelaren, men i 2.4 sitter den över svänghjulet (därav namnet). Men det krävs naturligtvis att man vet vad man skall leta efter. På 2.4 kommer det upp en kabel från svänghjulet. I bakändan över ventilkåpan är det ett skarvblock, en svart plastklump med en "säkerhetsnål" på. Ungefär stor som en ½ tändsticksask. Den går alltså att ta isär där vid behov. På 2.2 har jag nog inte sett det live, men det borde ju vara en extra kabel från fördelardosan som går vidare till ECU:n. Troligen syns det också om man öppnar fördelarlocket. Det är en så kallad Hall-givare, om det säger något? En elektronisk komponent. Kan se ut som ett motstånd, ungefär.
Senare 2.4 hade också en diagnostikbox där man kan läsa av felkoder. Den sitter i så fall på vänster fjäderbenstorn. En svart plastdosa med lock och en liten sladdstump på.
Det finns även ett annat skiljetecken i sammanhanget. På 2.2 sitter Lambdasonden alldeles efter grenröret. På 2.4 sitter den nere under bilen, nära katalysatorn. Ser lite ut som ett tändstift.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Måste fråga om den tempgivare du bytte var den som sitter under 3:ans insug (man räknar framifrån så nr. 1 är alltså närmast kylaren). Om du nu bytt ovan nämnda givare, vilken färg hade kontaktstycket på givaren, blått eller svart? Du skall ha en med blått kontaktstycke.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av volvoadde
gnestakalle skrev:Måste fråga om den tempgivare du bytte var den som sitter under 3:ans insug (man räknar framifrån så nr. 1 är alltså närmast kylaren). Om du nu bytt ovan nämnda givare, vilken färg hade kontaktstycket på givaren, blått eller svart? Du skall ha en med blått kontaktstycke.

Mvh GK
Japp, det var den jag bytte minns dock inte vad det var för färg men jag kan kolla upp det imorgon.

Tycker det är konstigt då ägaren innan mig haft samma problem med den och sen bytte han pumpen i tanken och då gick bilen nästan felfritt hacka bara någon enstaka gång så jag köpte bilen.
Sedan dagen efter när jag skulle köra igen blev den bara värre och värre igen och är lika dålig igen som när tidigare ägaren hade den..
Användarvisningsbild
av volvoadde
Har skruvat lite idag och provkört utan resultat, men när det var cirka 2-3 liter kvar i tanken börja bilen gå som den ska och fungerar helt klockrent sålänge det bara är en lite mängd bensin i bilen så jag misstänker att det är smuts i tanken så ska nu plocka ner den och rengöra så får vi se hur den kommer fungera sen :)
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]