- tis 09 aug 2011, 15:49
hej!
Tänkte om nån kan komma med ideer angående mitt problem.
gjorde en liten renovering på min B5254t med bla,
*Renoveringskit från LGspeed med H-profil och alla packningar.
*Ny kamremsats och nollat motorn med tolkar
* Ny olja och filter.
Vid uppstarten har jag aldrig hört min motor gå så tyst och fint men nu efter ca 65 mil så har den börjat låta konstigt.
På tomgång när motorn är varm hörs ett svagt knackande ljud, har lyssnat på ett flertal videos där det varit vevlager ras men så låter inte mitt ljud.
Det följer med upp från tomgång till ca 1200-1300 varv sen blir det tyst, låter ingentin under belastning när man kör
heller. bytt olja och filter 2 ggr efter ljudet uppstod, men ser inget fel i oljan, inga metallspån eller liknande. slet upp ett filter och kollade, likadant där inga metallspån.
Köpte ett stetoskop på biltema för att lyssna vart det låter ifrån men blir inte riktigt klok,
kan försöka beskriva nedan,
Ventilkåpa, ungefär flap, flap, flap, flap.
Toppen, ungefär klick, klick, klick, klick
Blocket, klack, klack, klick, klick
och när jag sätter stetoskopet på växellådan så för det ett jädra liv, knack, knack knack klick klcik och nått annat konstigt metallljud. låter likadant med kopplingen nertryck som uppsläppt.
börjar bli smått frustrerad och fruktar att ja får lyfta ur motorn :( :(
tankar, ideer tas emot tacksamt!!
// Mathias
Tänkte om nån kan komma med ideer angående mitt problem.
gjorde en liten renovering på min B5254t med bla,
*Renoveringskit från LGspeed med H-profil och alla packningar.
*Ny kamremsats och nollat motorn med tolkar
* Ny olja och filter.
Vid uppstarten har jag aldrig hört min motor gå så tyst och fint men nu efter ca 65 mil så har den börjat låta konstigt.
På tomgång när motorn är varm hörs ett svagt knackande ljud, har lyssnat på ett flertal videos där det varit vevlager ras men så låter inte mitt ljud.
Det följer med upp från tomgång till ca 1200-1300 varv sen blir det tyst, låter ingentin under belastning när man kör
heller. bytt olja och filter 2 ggr efter ljudet uppstod, men ser inget fel i oljan, inga metallspån eller liknande. slet upp ett filter och kollade, likadant där inga metallspån.
Köpte ett stetoskop på biltema för att lyssna vart det låter ifrån men blir inte riktigt klok,
kan försöka beskriva nedan,
Ventilkåpa, ungefär flap, flap, flap, flap.
Toppen, ungefär klick, klick, klick, klick
Blocket, klack, klack, klick, klick
och när jag sätter stetoskopet på växellådan så för det ett jädra liv, knack, knack knack klick klcik och nått annat konstigt metallljud. låter likadant med kopplingen nertryck som uppsläppt.
börjar bli smått frustrerad och fruktar att ja får lyfta ur motorn :( :(
tankar, ideer tas emot tacksamt!!
// Mathias
- By toppo