Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av msi
Nu är färgen bestämd. Efter att ha gått igenom nästan alla alternativ under påskhelgen med två besök hos Bilia, kunde vi i familjen till slut enas om electrum guld som färgval. Inget som fanns i tankarna från början men de har lyckats få fram en fin guldfärg jämfört med vad man sett tidigare.

Läste dessutom på om electrum (yrkesskada som geolog :???: ). Det är en naturligt förekommande legering av guld och silver och har använts redan av egyptierna för 4-5 tusen år sedan som ytbeläggning på pyramider och obelisker. I antikens Grekland gjorde man mynt av electrum. Letar man bilder på mynten på nätet så ser man varifrån den ljusa guldfärgen på V60:an kommer från. En hel del inslag av silver i nyansen.

Blir bra att ta steget från nuvarande silver till guld vid bilbytet :)
av XC60
Någon som vet om Ember black återkommer, den färgen ser riktigt fin ut och i katalogen har de just den färgen på flera bilder tillsammans med stylingpaketet. :-)-)
av Micke008
I starkt solljus så är Ember Black helt okej (och i katalogen när den blir lite mer röd/orange), men när det är mörkt eller på vintern så blir den trist. Nästa bil blir nog i en ljusare färg.
Användarvisningsbild
av Guligan
Har man motiverat ytterligare varför dåligt väder i Japan (ok understatement, jag vet) skall påverka kulörval på Volvos personbilar...?
Nu var det väl inte dåligt väder precis som gjorde att fabriken som tillverkade dessa färgkomponenter mer eller mindre utplånades från jordensyta
Användarvisningsbild
av Guligan
Steff 99 skrev:Nu var det väl inte dåligt väder precis som gjorde att fabriken som tillverkade dessa färgkomponenter mer eller mindre utplånades från jordensyta
Ok, jag provocerade lite. Men just det du säger nu kunde man från Volvohåll kanske ha klämt ur sig. Meddelandet som gick ut till Volvohandeln lät något i denna stilen "pga jordbävningskatastrofen i Japan går färgerna Ember black samt Flamenco red ur produktion"

Låter i allafall för en oinvigd väldigt långsökt att det bara skulle finnas en pigmentsleverantör.
ember black och flamenco röd utgår inte! anledningen att dom färgerna inte funnits ett tag är att pigmenten till dessa färger tagits från japan. jag har beställt v60 nu och fick välja ember black på den.
av TasselT
magnuslindh skrev:ember black och flamenco röd utgår inte! anledningen att dom färgerna inte funnits ett tag är att pigmenten till dessa färger tagits från japan. jag har beställt v60 nu och fick välja ember black på den.
Och Flamencoröd är åter valbar för XC60 - så jag har ändrat i min beställning, eftersom den inte fanns när jag beställde min XC60 för en månad sedan.
Och det var inga problem att ändra i beställningen :D

/ TT
Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]