Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trötter
Tja killar nu ska ni få lite att bita i... Jag köpten en volvo 240 88 med 88b med LH Jetronics 2.4 Insprutning.
Bilen går men som en jävla kratta... den sotar och skjuter flamor i bland samt tomgången är borta och man kan lyckas hålla bilen i liv när man gasar (den svara bara på ett speciellt ställe på gasen).
Jag har provat att bytt tändmodul tändstift spridare, Först trodde jag att det var huvud pumpen till soppan då den inte gick..Så jag tjuvkopplade den men då startar inte bilen alls..Men det som jag nu har upptäckt är att om tändningen är på och att man drar en kontakt till en spridare så knäpper spridare till, så man får en känsla av att spridarna står öppna hela tiden..någon som vet hur jag ska gå till väga nu?
Användarvisningsbild
av Camel
Symptomen tyder på för mycket bränsle. Spridarna får +12V från systemrelät och jordas via utgång från styrenheten. Styrenheten avgör när de ska öppnas undertiden motorn startas och går. De ska absolut inte vara öppna hela tiden. Kanske utgången från styrenheten är trasig? Kanske ledningen mellan styrenheten och spridarna har kontakt med jord? Bränslepumparna är inkopplade och arbetar när startmotorn arbetar eller när motorn går. Om du tjuvkopplar så de går hela tiden och spridarna är öppna hela tiden blir motorn mycket sur och startar ej.
av Trötter
Okej då blir det ut och leta el fel igen då :( men ska se om jag kan få tag en annan databox och testa med...Finns det liknade system på volvo 740?
Användarvisningsbild
av Camel
LH-Jetronic 2.4 finns på flera modeller av 200/700/900 fr.o.m 88b med bl.a. B230F.
av Trötter
Okej har varit uten en liten sväng i garaget och lyckades få igång bilen (går fortfarande som en kratta) men när man ryckte ur soppa relät så varvade bilen up och gick skit fint i ca 3 sekunder sen dog den.. har bytt relät samt kollat efter jord fel m,m men hittar inget alls.. och ur felkods sökaren får jag bara 1-1-1 ur ena uttaget och inget alls ur det andra... så det är väl boxen som är boven i dramat.. kan det vara något annat? menar körde ju trotts allt hem bilen från västra hanninge och hem till nyköping (10-12 mil) så den går ju men har ingen tomgång och bluddrar som fan..
Användarvisningsbild
av Camel
Innan du ger upp styrboxen kanske du skulle kolla bränsletrycket så det inte är för högt? En teori angående att bilen gick hyfsat i 3 sekunder när du ryckte relät: Bränsletillförseln upphör när du rycker relät. Om spridarna varit öppna för mycket eller om bränsletrycket är för högt så är blandningen för fet. När bränsletillförseln upphör så går kanske bilen hyfsat en mycket kort stund tills redan insprutat bränsle är förbrukat och blandningen blir för mager. Men det är bara en teori.
av Trötter
Det var styrboxen som var felet.. åkte till skroten och lyckades få tag i två stycken med samma serie nr och nu går bilen som en klocka :P Så tackar så hemskt mycke för hjälpen :D
Men en annan fråga då i stället,,, vindrutetorkarna går hela tiden och jag har bytt spaken utan resultat men det måste finnas något typ av relä till dom men vart kan man hitta det någon stans?
Användarvisningsbild
av Camel
Roligt att det löste sig! :D
Angående vindrutetorkare: Om torkarmotorn går hela tiden är det antingen intervallrelät som hängt sig eller så bryter inte hemmalägeskontakten i torkarmotorn när torkarna är i hemmaläge. På torkarmotorn finns följande anslutningar: gul = +12V, brun = halvfart, grön = helfart samt vit/svart = hemmalägeskontakt. Om spänning finns på den vit/svarta kabeln fastän spaken är i nolläge och torkarna passerar hemmaläget så är hemmalägeskontakten trasig (till hela tiden). Om spaken är i nolläge och torkarna går hela tiden och ingen spänning finns på den vit/svarta kabeln varje gång torkarna passerar hemmaläget lutar det åt intervallrelät. Du kan använda en vanlig provlampa eller glödlampa på några watt när du testar. Intervallrelät sitter innanför kickpanelen på förarsidan.
av Trötter
Tackar det var relät som hade brunnit.. ett motstånd i den var sprängd så att säga.. Men i dag när jag åkte till jobbet så gick bilen skit fint i ca 14 min till att sen inte vilja svara på gasen och sen plötsligt sticka som en pil.. men kom till jobbet och skulle åka hem efter 8 timmar då är motorn helt kraft lös bara misständer och dummar sig.. testade att rycka säkringen till boxen och vänta ett tag sen gick bilen kanon igen i ca 1½ km innan det började igen... vad trött man blir... men men efter fått stannat ca 5-6 gånger så kom jag hem då fick jag två felkoder 231 och 121.
121 är väl luftmassemätaren va? för rycker man kabeln så dör bilen :S och 231 är väl lambdan? ska prova att rycka kabeln och se vad som händer... känns bara så trist har ägt bilen sen i måndags kväll och alla felen verkar hända mej :-(O)
Användarvisningsbild
av Camel
Skönt att det löste sig med torkarna. Ett fel mindre.... :D
För felsökning av dina motorproblem kan kanske denna länk med felsökningstips på lamda och LMM vara något (se sidorna om LH 2.4): http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf
Sök även här på forumet, det finns relativt gott om info.
Felkoderna verkar vara rätt tolkade 231 är fel lamdareglering och 121 är signal från LMM saknas eller felaktig.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]