Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av __Marcus
Köpte en skitfin 855a 94a i Fredags, Och nu undrar jag lite saker.

1. Vad är det för betäckning(?) på motorn? Hittade en klisterlapp där det stod B5252S eller så..kan det va rätt då?

2. Om jag vill sätta på ett öppet luftfilter, Hur gör jag då med luftmassemätaren?

3. Jag tänker köpa en streamer till framrutan i bilens färg, hur hög får den egentligen vara?

mvh Marcus
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
1: B=bensin, 5=antalet cylindrar, 25=motorvolym (2,5 liter), 2=antalet ventiler per cylinder, S=sugmotor. På dekalen finns även löpnummer och motornummer. Om du är osäker på om det är rätt dekal (om kåpan är bytt eller liknande), så finns motornumret instansat på blockets högra sida.

2: Luftmassmätaren måste du ju ha kvar, montera filtret på den. Alternativt köp ett filter som passar i burken... Att bara köpa ett öppet filter och slänga rätt in i motorrummet gör i bästa fall ingen skillnad på prestandan, i värsta fall blir det sämre. Du måste se till så att du får in kalluft till filtret, suger motorn varm motorrumsluft tappar du mycket effekt. Jfr LLK till turbomotorer... Kall luft innehåller betydligt fler syremolekyler per liter än varm, alltså kan större mängd bränsle skickas in i cylindern för förbränning=större brasa=högre effekt.

Ett billigare alternativ till ett par extra hästar är att skicka i en 15-20% E85 i tanken, det märks nog mer än ett öppet filter.

3: Ingen aning... ;)
av __Marcus
Allright, tack för svaret. Luftfiltret var mest för att få lite goare ljud från motorn =)
Användarvisningsbild
av dahumbug
Jobbar som polis själv men inte med den verksamheten (trafik). Mitt råd är att du ringer till polisen på den ort där du bor (eller närmsta större ort i närheten av där du bor) och frågar deras trafikavdelning. De kan utan tvekan svara på denna fråga och om de inte kan det "i huvudet" så har de möjlighet att leta i litteratur.

Lycka till!
av __Marcus
okej, det kan jag ju göra! Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av g00ey
850:or med B5252 motorer har ingen luftmassemätare. Det som du kallar luftmassemätare är bara en temperaturgivare.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]