Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Hej,
Jag har en Volvo 940 -94 med B230FB motor, 116hk. 530topp och M-kam.
Svetsade på en lamda mutter här om dagen och mätte upp hur motorn gick med min bredbands lamdasond, LM-1.
Det visade sig att motorn gick (så fort lamdasonden blivit varm) på lamda 1.0 även på fullgas! Jag blev helt paff trodde den skulle gå oreglerat vid full gas och på ~12:1 men den gick reglerat hela tiden trots jag körde som tusan. Vid plötslig fullgas såg man att den fettade på (acceleration sprut) men bara i en bråkdel av en sekund.
Detta kan inte vara bra för motorn då den borde gå varm vid full gas.

Idag tog jag av toppen då jag skall sätta på en portad 531topp med VX3. Den gamla toppens ventiler (alla åtta) var väldigt vita, inte svarta utan vita.

Någon som har erfarenhet från detta? Skall det vara så här?
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av emwtur
du kanske ligger på gränsen för vad "sprutet" kan ge ?
Bensinpump , bränslefilter och BTR är ok ?
av duttowisch
Hej,
Sprutet är helt original och fungerar felfritt. Det kan inte var det som är "felet".
Det sitter en potensiometer på spjällhuset som styr bränsleboxen, finns ingen mikrobrytare som säger till vid full gas.
av Orange245
Exakt detta problem hade jag med en biltema lambdasond som gick sönder för den satt monterad i grenröret vid toppen. Hur som helst, det kan även vara att ditt grenrör är för dåligt jordat. För att vara säker så kan man ta en slangklämma runt lambdasonden och dra en kabel emellan vidare direkt till minus på batteriet. Det fick jag göra på en eftermarknadskonverterad motor som hade ganska få bultar till grenröret men även på B230 osv kan det behövas. Mät om du har potentialskilland mellan grenrör och minus på batteriet, skruva ur lambdasonden och titta på den om den är helt rensad som min blev är det bara att byta.
av duttowisch
Humm detta svaret får jag nog sova på! Låter dock lite märkligt då lamdasonden bevisligen fungerar. Bränsleboxen reglerar efter lamdasonden. Men något lurt är det då jag har letat runt på nätet och tydligen skall bränsleboxen gå över i open loop vid 2950rpm dvs ej lamdareglerat. Jag mäter dock resistansen imorgon mellan chassit och lamdasonden. Ska bli intressant. Tack för tipset! Återkommer.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Vänta lite här nu! Du skriver att du har en B230FB på 116hk med 530-topp och m-kam??? B230FB ska väl ändå ha 131hk, 531-topp och VX3-kam orginal!!!???!! Förklarar väl i och för sig inte att den går lambdareglerat på fullast men ändå!

//David
av duttowisch
Hej David,
Du är en observant kille! Det är en B230FD, sorry skrev fel. Men det är en 531topp som skall på med VX3 kam, ställbart kamdrev, portad, planad 2.3mm med 11.5 i komp (mätt med volymen i förbränningsrummen). Jag är rädd att ventilerna bränns mm om den går för snålt. Har haft den innan i min Volvo 240 med weber 36/36 och den gick kanon. Då ställde jag in förgasaren så den gick på ~12.5:1 vid fullgas. Även accelerationspumpen fungerade perfekt. Nu verkar det dock inte vara så i detta fall. Skall tilläggas att min 940:a har bara gått 14500mil och är i superskick i både motor som övrigt.
av duttowisch
Jag har kontrollerat "potensiometern" vid spjällhuset. Den har bara tre stift och det visade sig att den är ingen potensiometer utan bara en enhet som har två statiska utgångar. Den ena tråden ger signal ut vid tomgång (ingen gas). Det är mikrobrytaren man kan höra om man rör på gasspjället och den andra utgången är på full gas. Det var lite oväntat! Ingen resistans (varierbar spänning) som ändrar sig med andra ord. Luftmassemätaren kontrollerar hur mycket gas motorn får. Man kan tycka att bränsleboxen borde kunna ge en snabbare accelerations dusch om den haft läget på spjället men en potensiometer slits så Bosch valde säkert bort detta. Har inte startat motorn än då jag fattades en plugg till 531toppen. Denna är fixad och start skall ske imorgon. Får se hur det går då med lamdaregleringen.
av duttowisch
Nu har jag startat bilen. Den gick bra men den går fortfarande lamdareglerat på fullgas.
Resistansen mellan lamdasonden och jordpunkterna vid ventilkåpan är 0ohm så det är inte det som är felet orange245. Ska testa med en annan bränsle box nu.
Finns ju inte så mycket, efter boxen är det luftmassemätaren men den verkar också fungera.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]