Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erland
Min 343 B14 går varm efter ett antal mil. Temperaturen går upp normalt och håller sig sedan konstant rätt länge (flera mil). Sen börjar den sakta krypa upp och till slut börjar varningslampan blinka. Jag provade då släppa lite på locket på expansionskärlet och då började det bubbla och komma upp vatten. Känner jag på kylaren så känns den varm överallt.
Jag har flera gånger spolat igenom systemet och även nyligen använt kylarrensare.
Användarvisningsbild
av Brainy
Att det börjar bubbla och svämma över när du öppnar locket är inte konstigt då en kylare arbetar i övertryck.

Hur är skicket på själva kylaren? har du något läckage? Är remmen till fläkten hel?

/Anders
av Erland
Kylaren ser bra ut, remmen är bara nåt år gammal och jag kör väldigt lite. Remmen går trycka ner ungefär 1.5 cm i mitten mellan generatorn och vattenpumpen. Jag har aldrig märkt att den förlorar vatten i kylsystemet.

Tror jag läst nånstans att bilen kan gå varm om man har fel tryck i systemet. Kan det vara nåt fel på ventilerna i locket?

Vad kan det vara för andra motorfel som kan få motorn att gå varm?
Motorn går bra på långkörningar men är svårstartad när den stått länge eller ibland om den bara stått en stund. Då får man gnugga på med startmotorn och så kommer den sakta igång.
Användarvisningsbild
av Brainy
Du har inte hört att remmen slirar? 0.5cm har jag för mig bruksanvisningen rekommenderar på din kärra. Sen är jag lite osäker på om den också driver fläkten eller om det är en egen rem?

Har topplockspackningen gått så kan det koka.

/Anders
av Erland
10 mm enligt både Haynes och instruktionsboken. Har inte hört något gnissel men ska spänna till den.

Det där med topplockspackning känner jag mig lite orolig för. När jag bytt kylarvatten brukar det alltid se rostigt ut som fan. Blir det så om packningen läcker?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Kolla kompet ... fråga nån som har en mätare eller en verkstad annars finns det på biltema för 129 eller 179 ....
av Erland
Jag tror minsann jag kollade kompressionen med en mätare från biltema. Köpte en sats med stroboskoplampa, bränslemätare, kompmätare och varvtalsmätare där.
Tycks minnas jag mätte kompen i nån cylinder och den var enligt spec. Tror inte jag mätte i alla dock. Tyvärr har jag dom grejerna nere i stockholm och är uppe på semester i norrland nu.

Jag spände remmen idag till 10 mm i alla fall. Det var en hel del skillnad från 15-20 mm jag hade innan. Jag hade nog varit lat när jag satte dit en ny rem eftersom det är lite svårt att spänna remmen. Man måste hålla upp generatorn med 2 händer samtidigt som man skulle skruvit åt skruven med två andra händer.
Stod och funderade idag hur jag skulle göra men till slut använde jag ett spännband runt generatorn, fälgkorset som hävarm mot blocket och den medföljande domkraften att trycka upp fälgkorset. På så sätt kunde jag ställa in precis 10 mm och sen dra åt skruven. Blev riktigt bra. Ska se framöver om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Anette
Blev det nån skillnad?

:cry: Min bil har utsatts för spolning, spolning, kylarrens och spolning igen. Jag har bytt vattenpump, termostat och spänt fläktremmen. Kylaren läcker inte och det gör inget annat heller vad jag kan se.

Det bubblar i expansionskärlet om man skruvar av locket, men ska det inte göra det? Har bara en slang till kylet så det skall inte cirkulera i kärlet. En mecksnubbe här sa att det är trasig topplockspackning. Men jag är lite misstänksam för det var samma snubbe som lika tvärsäkert sa att det var vattenpumpen och innan det termostaten... vad är det med alla tvärsäkra män egentligen... :???:

Om jag nu skall ge mig på något som att byta topplockspackning är det någon som har fler bra idéer som jag kan göra samtidigt. Vill inte göra samma sak två gånger.
Användarvisningsbild
av Anette
Det ska tydligen inte bubbla i kärlet. Det bubblar mycket i mitt kärl, på min vita volvo. Nu har jag köpt en till. Den var så ruskigt fin och gick för 2500:-, så jag köpte den, bytte bil och nu tar jag delar från den vita. Det bubblar inte i min nya bil och den kokar inte heller så det antar jag svarar på frågan om huruvida det ska eller inte ska bubbla.

Fick svaret från någon att det antagligen är topplockspackningen som gått.
Hursomhelst så skall jag lära mig motorer en gång för alla har jag bestämt och dessutom skall jag lära mig bil-el så jag skall öva på min vita Volvo är det tänkt :) om jag får i ordning garaget eller har råd att bygga en meckarplats i alla fall.

Somliga har tur som har tomt :) det är skönt.
Användarvisningsbild
av Nebu
Läste om ditt problem och kom å tänka på olje nivåerna i motor och växellåda har du kollat det? När bytte du senast? Motorolja ska inte bara smörja och skydda motorn utan också kyla motorn om du har fölr lite olja eller gammal olja så kyler den sämre ju. Bara en tanke...

Det är hädelse på en så lätt mekad bil som 343:an Jag söker faktiskt efter en sådan. Min bror hade en sån innan och den var fin och orginel :) ja ja...

Lycka till med "minilastbilen"

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]