Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
I frågan framgår inte årsmodell eller miltal eller skick. Inte heller vid vilket laddtryck. Men att du varvade skiten ur den. Vilket då berättar att det hände vid fullt ladd.
Anledningen till att stickan lyfter sej är att vevhusventilationen hängde inte med.
Sen om det beror på att för mycket av förbränningstrycket vid ladd går ned i vevhuset. Eller om vevhusventilationsjobbet inte gjordes tillräckligt noggrant så att kanalerna är fria vet jag inte.
Det ena betyder att motorn är för sliten för det laddtrycket och måste totalrenoveras.
Det andra betyder att man fuskat vid ett jobb och måste göra om.
av *pettson*
T-rex skrev:Kan han möjligtvis ha en sliten o-ring på oljestickan?
Visst finns alternativet. Men isåfall lyfter den sej vid vanlig körning och minsta lilla laddtryck också. O-ringen som sitter där är inte fastare på turbo än icketurbo. Stickan i sej tar en hel del kraft att skjuta upp. Hur man än vänder sej så fanns där för mycket tryck i mina ögon. Det är bara exakta anledningen som är oklar.
*pettson* skrev:I frågan framgår inte årsmodell eller miltal eller skick. Inte heller vid vilket laddtryck. Men att du varvade skiten ur den. Vilket då berättar att det hände vid fullt ladd.
Anledningen till att stickan lyfter sej är att vevhusventilationen hängde inte med.
Sen om det beror på att för mycket av förbränningstrycket vid ladd går ned i vevhuset. Eller om vevhusventilationsjobbet inte gjordes tillräckligt noggrant så att kanalerna är fria vet jag inte.
Det ena betyder att motorn är för sliten för det laddtrycket och måste totalrenoveras.
Det andra betyder att man fuskat vid ett jobb och måste göra om.

T5R -95 årsm. Gått 25.000 mil. Vad jag kan tycka är att motorn är i ganska bra skick. Låter hur fint som helst. Alltid skött service mm. Bytte fällan och det långa plast röret som går bort till "luftröret" eller vad de heter med lmm på. Laddar 1.1 bar vid fullt tryck. Större spridare på, chipad, 3" från turbo med sportkat....
Marlboroman skrev:Bytte du bara fällan utan att göra rent i kanalerna som går in i blocket? Dem måste också kollas då dem kan sättas igen och då spelar det ingen roll att man byter fällan.

Jo dom gjorde jag faktiskt rent, glömde skriva... Följde pettsons beskrivning =) Man kunde försiktigt "gröpa ur" men min va lååångt ifrån så igensatt som på bilden. Ska ta isär det igen för säkerhetsskull och göra om allt. Så INGET missas men tycker att jag var så nogran jag bara kunde första gången!
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]