Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tic88b
Hej
Konstig fråga kanske, men har Volvo eller någon annan gjort svängbara dragkrokar till 740?
Är nämligen så här att jag har drag på min med en lås mekanism med en liknande saxsprint modell längre.
Man kan släppa spärren och vika in draget och låsa med saxsprinten.
Eller är det bara som jag tror??
Sitter en smörjnippel på den fasta delen till draget, har testat att banka lite på dragkroken då den e lite intryck men den verkar sitta fast i dragkroksramen.
PS; Anledningen till att jag bankat lite på dragkulan är att den har blivit på körd en smula.

Bild
Bild
av rd350
Det är Volvo original, funkar kanon om man underhåller det....Prova att dränka det med rostlösare, knacka och vicka på det. Det kan ju inte ha suttit fast aldeles förlänge då bilprovningen kollar det varje gång.
av tic88b
rd350 skrev:Det är Volvo original, funkar kanon om man underhåller det....Prova att dränka det med rostlösare, knacka och vicka på det. Det kan ju inte ha suttit fast aldeles förlänge då bilprovningen kollar det varje gång.
Så det är alltså avtagbart inte svängbart??
av tic88b
Hjulvridarn skrev:Det är svängbart, inte enkelt avtagbart.
Smörj i fettnippeln samt låsklacken, så kommer det att fungera fint!
Okej tackar för detta.
av Volvo_740_GLT
rd350 skrev:Det är Volvo original, funkar kanon om man underhåller det....Prova att dränka det med rostlösare, knacka och vicka på det. Det kan ju inte ha suttit fast aldeles förlänge då bilprovningen kollar det varje gång.

Bilprovningen kollar inte svängbara krokar utan dom räknas som fasta krokar, det den dom kollar är delbara krokar.
rd350 skrev:De kollar även svängbara, särskilt sprinten så den inta kan trilla av, är det hoprostat blir det anmärkning direkt.
Nope det kollar dom inte alls, pratade med en besiktningsman i går när jag var inne, dom kollar bara dom delbara krokarna.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
rd350 skrev:Då beror det på vilket "humör" han eller hon är på! I varje fall så har de fulla möjligheter att slå ner på ett ihoprostat drag.
Humör - tja, kan oxå handla om vilken inställning man har till sitt arbete.
Anser man att det arbete man utför inte spelar någon roll, spelar det nog ingen roll om man kollar bilar, flygplan eller människor..
Men till Topic: Om det vikbara draget sitter fastrostat K A N det anses som OK om man låser "klaffen" med en sprint/bult eller liknande - så att det inte på något sätt kan vika in sig.
Svetsa får man, kanske som bekant, inte utföra på en typgodkänd dragkrok.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]