Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneSkåne
Hallo. Ok, så här är det. Jag fick en 945:a -92 av en gammal kompis som hade haft den stående utomhus i över ett år och som hon ville bli av med. Jag var/är i stort behov av bil så det kändes som en bra deal :D
Den var i förvånansvärt bra skick, men fick anmärkningar på besiktningen gällande anliggande bromsar (åtgärdat) samt tänd abs-lampa. Abs-lampan lyste tidigare konstant, och slocknade inte när övriga lampor slocknar. Säkringen som sitter "ovanför benen" var trasig och är nu bytt, och sensorerna är också bytta på båda sidor fram. Kransarna hade en del rost, men jag har rengjort dem så att de enligt min mening ser helt ok ut nu
När jag startar bilen nu lyser lampan, men slocknar sen som den ska. Dock tänds den igen när jag har rullat några meter, så jag antar att det är när jag kommer upp i en viss hastighet som den tänds. Jag har försökt kolla felkoderna, men så klart fungerar inte uttag nr 3, som är för abs:en. Om det har samband med problemet eller om det är slumpen som spelar mig ett fult spratt vet jag inte. De övriga uttagen fungerar nämligen... Kontaktytorna i reläboxen (den svarta) är också kontrollerade och ser ut som nya.
Eftersom det är en återbesiktning jag har framför mig så kommer de ju att kolla den där lampan särskilt, så jag är inte så intresserad av att "fuska" mig runt problemet. Om det ringer en klocka hos någon så emottages tips tacksamt
av inkognito
går givarna att justera hur nära/långt ifrån kransarna de ska ligga, tänkte om de inte får kontakt med kransen, avståndet ska vara väldigt litet
av DanneSkåne
Tackar för svaren. Inga problem med hastighetsmätaren, och givarna går inte att justera i sidled. De ligger så nära kransarna det går utan att de tar i. Det bär mig emot att köra in den på en verkstad för felsökning. Det är inte riktigt min grej, men uppenbart är det här med att fixa en strulande abs inte heller riktigt min grej :wink:
Jag har ändå en "känsla" av att det är krans-strul, men jag börjar tröttna på att byta grejer när det inte leder till annat än tunnare plånbok.
av DanneSkåne
De senaste råden gäller att ta reda på varför styrenheten inte ger någon felkodssignal överhuvudtaget. Då var det det där med att få fram ett kopplingsschema för att mäta rätta "piggar". Efterkontrollstiden på besiktningen är dock överstigen nu, så en ny besiktning är att vänta...
Användarvisningsbild
av emwtur
DanneSkåne skrev: Efterkontrollstiden på besiktningen är dock överstigen nu, så en ny besiktning är att vänta...
du har TVÅ månader på dig för efterbesiktning - men körförbud efter EN månad !
- bara så du inte missar det - det gjorde jag !

/emwtur
av DanneSkåne
Ok, tack för upplysningen. Då har jag alltså enbart körförbud nu då, och en möjlighet att hinna få tummarna loss innan det blir ombesiktning. Tack, och ang. slutklämmen om felsökning så håller jag med (nuförtiden) :wink:
av DanneSkåne
Problemet löst :D
Efter en hel del mätningar på allt som har med abs att göra (och lite till) så föll misstankarna allt mer på att den ena givaren inte var helt hundra. Jag hade bytt båda, men varit tvungen att använda en del våld för att få just den på plats. Mycket riktigt hade den fått sig en knäck. Dit med en ny (med lindrigare våld den här gången) = allt funkar som det ska. På tisdag går återbesiktningstiden ut, då jag är ju ute i ovanligt god tid när jag hänger på bilprovningens handtag på måndag morgon. Tackar skribenterna ovan för tips och hjälp.

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]